Sovjetski milioneri. O crnom tržištu SSSR-a i sovjetskim milionerima Najbogatiji čovjek u Sovjetskom Savezu

U Forbesu nije bilo članaka o njima - postojali su članci u Krivičnom zakoniku za njih.

Andrey Dubrovsky

Centralizovana ekonomija planirana komandom koju je Staljin stvorio 1930-ih bila je krajnje neefikasna, o čemu svedoče hronične nestašice koje su ga pratile do smrti. Suprotno zvaničnim izjavama o prekoračenju planova, iz zatvorenih izvještaja stranci i vlasti jasno je da plan nijednog od petogodišnjih planova nije samo prekoračen, već čak i jednostavno ispunjen. U uslovima nestašice, crno tržište je cvetalo od 1930-ih, zadovoljavajući polovinu potreba građana.

Crni kavijar i votka zaplijenjeni od sovjetskih podzemnih poduzetnika

A pošto je postojalo crno tržište, to znači da su postojali i njegovi heroji - podzemni milioneri. A ako bi ozbiljna borba za uništenje crnog tržišta mogla dovesti do izumiranja većine stanovništva (a vlasti su to razumjele), tada su milioneri s vremena na vrijeme padali pod represivno klizalište sovjetskog režima.

Nikolaj Pavlenko

Vrijeme djelovanja: Veliki Domovinski rat - početak 1950-ih

Ovaj preduzimljivi sin razvlaštenog seljaka uspio je tokom rata stvoriti ne samo mali artel, već pravu privatnu građevinsku korporaciju sa nekoliko stotina zaposlenih, koja je radila širom evropskog dijela SSSR-a.

Sa početkom Velikog Otadžbinski rat Pavlenko je pozvan u aktivnu vojsku i povukao se sa svojim trupama u unutrašnjost zemlje sve dok nije stigao do Vjazme. Nakon toga je dezertirao, ispisao za sebe falsifikovane dokumente i organizovao svoj prvi poduhvat u Kalinjinu (Tver) - „Vojno gradilište br. 5 Kalinjinskog fronta“ (UVSR-5). Za mito u štampariji, Pavlenko je štampao potrebnu dokumentaciju - fakture, ugovore itd., pokupio desetak napuštenih kamiona i buldožera na putevima fronta i, koristeći ratnu konfuziju, ugradio UVSR-5 u sistem vojnih građevinskih jedinica Kalinjinskog fronta.

“Privatna” jedinica Nikolaja Pavlenka, plaćena i snabdjevena pojačanjem, stigla je do Berlina zajedno sa frontom, popravljajući puteve i mostove, gradeći aerodrome i bolnice, a ponekad je čak ulazila u borbu sa Nijemcima koji su se probili u pozadinu. “Komandant” i njegovi “potčinjeni” su dobili zvanja i odlikovani medaljama i ordenjima.

Do kraja rata, budžet mitskog UVSR-5 dostigao je 3 miliona rubalja, a sam Pavlenko je vozio njemačke luksuzne automobile „Horch“ i „Adler“. Pošto je za mito primio železnički voz od trideset vagona, Pavlenko je iz Nemačke izvozio hranu rekviriranu od lokalnog stanovništva, kao i zarobljene kamione, traktore, automobile i drugu opremu. Sve se to prodavalo u Kalinjinu na crnom tržištu. Nakon toga, Pavlenko je demobilisao većinu svoje „jedinice“, koja je do tada brojala oko 300 ljudi, pri čemu je svaki oficir primao od 15 do 25 hiljada rubalja, a redovnici od 7 do 12 hiljada. "Komandant" je za sebe zadržao oko 90 hiljada rubalja.

Tada je Pavlenko organizirao građevinski artel Plandorstroy u Kalinjinu. Ubrzo se preselio u Lavov, zatim u Kišinjev, gde kontrola nije bila tako stroga kao u centralnim regionima zemlje. Tamo je organizovao 1. vojno-građevinsku direkciju (UVS-1), koja je ubrzo postala jedna od najvećih građevinskih organizacija u regionu. Preduzeće je imalo svoju naoružanu stražu, a osoblje je dolazilo iz lokalnih vojnih kancelarija. UVS-1 je dobio ugovore od industrijskih preduzeća i organizacija u Moldaviji, Ukrajini, Bjelorusiji, zapadnim regijama RSFSR-a i baltičkim državama.

Pavlenko je plaćao u gotovini, tri do četiri puta više nego u državnim preduzećima, i savesno gradio, što su kasnije priznali čak i istražitelji koji su vodili „slučaj Pavlenko“. Kupci takođe nisu imali pritužbi na rad UVS-1.

Od 1948. do 1952. UVS-1 je, koristeći krivotvorena dokumenta, zaključio 64 ugovora u iznosu od 38.717.600 rubalja. Preko fiktivnih računa u filijalama Državne banke, Pavlenko je dobio više od 25 miliona rubalja. Posao, pouzdano pokriven mitom, radio je bez propusta.

Bila je to slučajnost. Jedan od radnika UVS-1 je bio nedovoljno plaćen za državne obveznice, te je napisao izjavu lokalnom tužilaštvu. Počela je provjera tokom koje je postalo jasno da UVS-1 nije nigdje zvanično naveden.

14. novembra 1952. godine, kao rezultat velike operacije koju su pažljivo planirale službe državne bezbednosti pet sindikalnih republika, građevinsko „carstvo“ Nikolaja Pavlenka je likvidirano. Uhapšeno je skoro 400 ljudi. U stanu je pronađen Pavlenko, koji je tada već imao čin pukovnika ukupan iznos 34 miliona rubalja. Presuda je bila predvidljiva: u aprilu 1955. Pavlenko je streljan. Još 16 optuženih osuđeno je na zatvorske kazne od 5 do 20 godina.

Boris Roifman

Vrijeme djelovanja: 1940-te - rane 1960-te

Ovaj podzemni biznismen stvarao je radionice u raznim državnim preduzećima i organizacijama od 1947. godine. Godine 1957. Roifman je pokrenuo proizvodnju neobračunatih proizvoda u pletačkoj radionici društva gluhonijemih u Kalinjinu.

Sakupivši kapital, Roifman je počeo jurišati na kapital: za 2.000 rubalja kupio je mjesto šefa radionica psihoneurološkog dispanzera u moskovskoj četvrti Krasnopresnenski i dobio dozvolu (također putem mita) da stvori radionicu za pletenje u mentalnom dispanzeru. . Svi su imali dio, od glavnog ljekara do običnih radnika. U dispanzeru je Roifman opremio podzemnu radionicu, kupio za nju nekoliko desetina mašina za pletenje od raznih državnih preduzeća i sirovinu - vunu. Proizvodi su se prodavali preko “namamljenih” trgovaca na pijacama i željezničkim stanicama.

Do 1961. godine, kada je najavljena monetarna reforma u zemlji, Roifman je bio milioner. Bilo je teško zamijeniti milione starih rubalja za nove, ali je problem više puta riješen na dokazan način - podmićivanjem radnika nekoliko štedionica u kojima je izvršena zamjena. Podzemna radionica otkrivena je slučajno: Roifmanov partner Shakerman se posvađao sa rođacima, a oni su prijavili tužilaštvu da živi preko svojih mogućnosti. Pripadnici su izvršili inspekciju, otkrili aktivnosti podzemne radionice i pronašli Roifmana. Prilikom pretresa u nekoliko skrovišta pronađeno je na desetine kilograma zlata. Odlukom suda, Roifman i Shakerman su strijeljani.

Yan Rokotov

Vrijeme djelovanja: kasne 1950-te - početak 1960-ih

Nakon VI Svjetskog festivala omladine i studenata, održanog 1957. godine u Moskvi, farcovka je počela da se razvija ubrzanim tempom.

Ispunjavajući želje radnika koji su viđali dovoljno stranaca i hteli da se oblače stilski i originalno, preduzimljivi mladi ljudi brzo su uspostavili ilegalnu trgovinu sa stranim turistima. S vremenom su se među trgovcima na crnom tržištu pojavili vlastiti „kraljevi“. Najistaknutija ličnost u ovoj oblasti - ne samo po položaju, već i po tragediji svoje sudbine - je Yan Rokotov. On je prvi stvorio dobro organizovan i strukturiran sistem - sa svojom hijerarhijom i zakonima, sa složenom šemom posrednika za kupovinu valute i robe od stranaca.

Počevši da stvara svoje carstvo 1957., do 1959. Rokotov je postao podzemni milioner. Da bi lakše poslovao, postao je policijski doušnik i s vremena na vrijeme otimao neke svoje kolege, pa čak i vlastite „zaposlene“ koji su bili na nižim nivoima hijerarhije farsa.

Ne zna se koliko bi sve ovo trajalo da se nije umiješala velika politika. Tokom Hruščovljevog putovanja u Zapadni Berlin, kao odgovor na riječi sovjetskog lidera, „Berlin se pretvorio u prljavu močvaru spekulacija“, neko je iz publike povikao: „Takve crne razmjene kao što je vaša moskovska nema nigdje u svijetu !” Dobivši javni šamar, Hruščov je razbjesnio i naredio da se zbriše crno tržište. Pokrenuta je kampanja za borbu protiv trgovaca na crnom tržištu i trgovaca valutama. Bilo je potrebno pokazno suđenje. U maju 1961. Rokotov je uhapšen, a nešto kasnije odvedena su dva njegova najbliža saradnika, Fajbišenko i Jakovljev. Tokom pretresa od Rokotova je zaplijenjeno oko 1,5 miliona dolara u raznim valutama i zlato. Ukupan promet Rokotovljevog podzemnog "carstva" iznosio je 20 miliona rubalja.

Prema sovjetskim zakonima, maksimalna kazna za Rokotova, Fajbišenka i Jakovljeva bila je 8 godina. Ali Hruščov nije bio zadovoljan ovim. Predmet je razmotren, sud je izrekao novu kaznu u skladu sa posebno usvojenim zakonom: 15 godina zatvora. Međutim, Hruščov je bio žedan krvi i, intervenirajući u suđenju, direktno je naredio smrtnu kaznu - to je već bilo flagrantno kršenje pravnih normi. Radi slučaja Rokotov, Fajbišenko i Jakovljev, izvršene su izmjene u Krivičnom zakoniku, u skladu s kojim je utvrđena smrtna kazna za šverc valute. Uprkos činjenici da zakon nema retroaktivnu snagu, predmet je razmotren i optuženi su osuđeni na smrt. Dana 16. jula 1961. kazna je izvršena.

Siegfried Hasenfranz i Isaac Singer

Vrijeme djelovanja: 1950-te - rane 1960-te

U gradu Frunzeu, glavnom gradu Sovjetskog Kirgistana, radila je još jedna privatna radnica trikotaže, koja je krpila rupe u sovjetskom deficitu najbolje što su mogla. Hasenfrancz i Singer su kupili zastarjelu opremu od tri šivačke zadruge, osnovali tkaonicu u napuštenim vojnim hangarima i unajmili krojače iz lokalnih jevrejskih zajednica.

Nakon kratkog vremena, postali su vlasnici miliona dolara kapitala sa svim obilježjima luksuznog života: Rolls-Royceom kupljenim u jednom od moskovskih diplomatskih predstavništava, doduše polovnim, i ogromnom kućom sa poslugom.

Radnici radnje su se odavali ovim prevelikim troškovima. U januaru 1962. KGB je uhapsio 150 ljudi u „slučaju trikotaže“. Prema riječima zarobljenika, od njih su svjedočenja izvlačili šakama. Hasenfrancz i Singer optuženi su za krađu socijalističke imovine. Na to je Siegfried Hasenfrancz razumno odgovorio: „Nismo nanijeli štetu državi. Koliko je država imala, to je ono što je ostalo. Prolazili smo vlastitim novcem i proizvodili neobračunate proizvode. Nema šanse da nam se sudi za pronevjeru.”21 Optuženi, uključujući Hasenfranca i Singera, osuđeni su na smrt, primjenjujući zakon retroaktivno: hapšenja su se dogodila i prije usvajanja amandmana kojima je uvedena smrtna kazna za privredni kriminal.

Artem Tarasov

Vrijeme djelovanja: perestrojka

Tarasov je poznat kao prvi legalni sovjetski milioner. Ali morao se boriti da postigne ovaj status.

Sve je počelo 1987. godine, kada je otvorio prvu bračnu agenciju u Moskvi i zaradio 100 hiljada rubalja za pet dana, uprkos činjenici da je prosečna plata u SSSR-u tada bila 120 rubalja. Nastao je skandal, Tarasov je proglašen špekulantom, a zadruga je zatvorena šestog dana.

Preduzetnik nije klonuo duhom i otvorio je novi posao: zadrugu Tehnika, radionicu za popravku uvozne opreme. Bilo je gotovo nemoguće nabaviti uvezene dijelove, ali su majstori Tarasovljeve kompanije uspjeli ugraditi sovjetske dijelove na stranu opremu. Kada je to otkriveno, Tarasov je optužen za krađu stranih delova. Ali, pošto nije bilo nijedne žalbe kupaca (oprema, doduše sa domaćim delovima, radila), istražitelji nisu imali za šta da se drže, slučaj se raspao. Tarasovljev posao se proširio, kompanija je prešla na kupovinu kompjutera i softvera za vladu agencije, čak i za KGB.

Pošto su plaćanja tih godina bila samo gotovina, do početka 1989. godine kompanija je na svom računu imala više od 100 miliona dolara. Tarasov je postao najbogatiji čovjek u SSSR-u. Iste godine donesen je zakon prema kojem blagajna kompanije ne bi trebala imati više od 100 rubalja. Tada je Tarasov jednostavno podijelio cijeli fond plata svojim zaposlenima - ukupno je zapošljavao 1.800 ljudi. Kada je jedan od komunističkih službenika dao obavezni partijski doprinos - 3% njegove plate od 3 miliona rubalja, partijska ćelija je bila zapanjena.

Informacije su munjevitom brzinom stigle do samog vrha. Došla je reprezentativna komisija sastavljena od čak osam različitih organizacija: KGB, GRU, ObkhSS, Ministarstvo finansija, Kontrola i Inspektorat Ministarstva finansija i finansijski teritorijalni ogranci. Uklonili su kasu i ispostavilo se da sadrži 959.837 rubalja 48 kopejki. Komisija je provjerila dokumente: pokazalo se da je sve legalno. Ali tada je Gorbačov intervenisao, rekavši: „Nećemo dozvoliti da se to pretvori u kapitalizam. Ove vreće novca moramo smatrati odgovornim." Komisija je morala da pocepa originalni protokol i preduzeće je zatvoreno.

Tarasovu je zaprijećeno pogubljenjem na osnovu člana 93. Krivičnog zakona SSSR-a „Krađa državne imovine u posebno velikim razmjerima“. Milioner se odlučio na ne-trivijalan korak: došao je na televiziju, u popularni program "Vzglyad" i ispričao svoju priču cijeloj zemlji. I na kraju je najavio: ako dokažu da je špekulant, spreman je da bude streljan i na Crvenom trgu. U narednim danima, mnogi sovjetski i strani mediji su pravili materijale o njemu, pa je postalo nekako nezgodno pucati u medijsku osobu. Ubrzo je Tarasov izabran za narodnog poslanika RSFSR-a, pa se ispostavilo da ga je nemoguće procesuirati. Artem Tarasov je i dalje jedan od najbogatijih ljudi na svetu.

Pa ipak, postavlja se pitanje: da li bi arteli, koje su stvorili entuzijasti sa visokom motivacijom, mogli prevladati uticaj države u ekonomiji u socijalizmu? Odnosno, nemojte donijeti Sovjetski sistem do punog kapitalizma, ali ipak izvući situaciju izvan okvira komandovanja i kontrole i državnog planiranja?

Nekoliko faktora je to spriječilo. Prvo, arteli nisu bili toliko rasprostranjeni. Zauzeli su samo 6% tržišta - to je uglavnom bila laka industrija i proizvodnja takozvane luksuzne robe, koja nije bila prioritet u privredi. Preostalih 94% su samo sirovine, alati i alati za proizvodnju. Budući da je cjelokupna državna privreda nadzirana kroz sistem Gosplana, koji je diktirao cijene i potrošačke uslove, makroekonomski interesi zemlje i društva uvijek su bili stavljeni iznad privatnih vlasnika.

Drugo, arteli bi mogli proizvoditi robu u vrlo ograničenom obimu, ali da bi njihovi vlasnici ostvarili superprofit - što se u modernim terminima naziva bogaćenje - morali bi uzeti kredite od banaka i imati pristup jeftinom novcu ili sirovinama. . Ali sve banke su takođe pripadale državi. I kako u takvim uslovima kompanija sa stotinu zaposlenih konkurirati fabrici sa petnaest hiljada radnika, istraživačkim institutima i industrijskim udruženjima?

Prema sjećanjima suvremenika, radnici artela zarađivali su više od običnih radnika, ali ne mnogo. Stratifikacija je postignuta prije jer su artele organizirali profesionalci sa jedinstvenim pristupom i vlastitom vizijom. Pri tome se vodila računa o političkoj pouzdanosti osobe, odnosno bilo je važno da je društvo sastavljeno od ideoloških komunista. Takvi ljudi su imali malo motivacije za zaradu, a u uslovima kada se dobijena dobit trošila na širenje posla, njihov dalji rast u društvu odvija se na račun službene, državne ljestvice. Odnosno, entuzijasti i privatnici bi na kraju mogli postati lideri nacionalnih preduzeća i članovi rukovodstva stranke. Nećete zaraditi mnogo novca, ali to je bila prava karijera i društveni rast za to doba.

Da li je SSSR uništen nedostatkom ekonomskih sloboda?

Hruščovljev uspon na vlast pamti se u našoj zvaničnoj istoriji kao otopljenje i političko proleće. Ali Nikita Sergejevič je bio taj koji je zatvorio sve artele u zemlji. Njihova imovina je naložena da se prenese na državu.

Prema zakonu iz 1961. godine, svako „koji nije radio u preduzećima“ kažnjen je u najvećoj meri sovjetskog krivičnog zakona. Arteli i njihova imovina trebali su biti prebačeni na državu.

Zanimljivo je da relikt tržišne ekonomije u SSSR-u nije uništio tiranin i diktator Staljin, već reformator i obožavatelj ideje o zasađivanju površina kukuruzom, Nikita Hruščov. Kasni sovjetski ekonomisti uvijek su proklamirali tezu o dominaciji socijalističkog planskog sistema nad privatnim metodama kapitalizma. Novi projekti - poput Kosiginovih ekonomskih reformi već u Brežnjevljevo doba "razvijenog socijalizma" - takođe praktično nije bilo dozvoljeno da se realizuju.

I tada je državna mašina počela da stagnira, gubeći mobilnost i fokusirajući se samo na ispunjavanje papirnih ciljeva. Radnici su, ne mogavši ​​sami da pokažu marljivost, počeli da kradu. Šta je sa preduzimljivim ljudima? Ako su se 40-ih bavili stvaranjem novih televizora, radija i školjki, onda su se u periodu „stagnacije” prekvalificirali u „farmere”, trgujući iza „gvozdene zavjese” farmerkama i drugom čisto zapadnjačkom robom - čime su se približili nadolazeća ekonomska kriza perestrojke.

Tim mlinjača iz artela koji se bavi krojenjem i dizajniranjem odjeće. Ovo je već artel iz 60-ih, pa je, kao što možete pretpostaviti, bio u potpunom vlasništvu države.

Četvrto, da li bi se kreatori artela mogli motivisati bonusima, koristeći ih za bogaćenje? Vjerovatno da, ne zaboravite nekoliko očigledne stvari. Privatni biznis je kontrolisan i zakonom i od strane lokalnih vlasti, odnosno partijskih ćelija. Prema režimskim konceptima, mogli su ih stvoriti samo uvjereni sljedbenici ideja marksizma, što je umnogome razlikovalo artele od zadruga NEP-a. Bonusi su bili prilično prijatan dodatak.

Peto, konačno, artel nije mogao da promeni svoju oblast delovanja u profitabilniji bez znanja nadležnih, a gotovo sve odluke koje se danas smatraju strateškim u ekonomskom smislu dogovarane su sa zvaničnicima. Ispostavilo se da kompanije imaju unutrašnju ekonomsku slobodu, ali je donošenje novih odluka moralo biti koordinisano i sprovedeno po ideološkoj liniji.

Ali, vjerovatno, niko nije želio da vidi „novi ruski kapitalizam“ u artelima - čak ni sami radnici artela. Oni su, naime, obavljali još dvije važne funkcije u društvu. Prvi je da se angažuju „kritičari“, oni koji se ne slažu sa sovjetskim sistemom „nivelisanja“. Socijalistički koncept je negirao privatnu ekonomiju, ali nije zabranjivao ličnu inicijativu. A ako je osoba proizvela nešto da bi se izrazila, to je bilo divno! Nije slučajno da su ti ljudi dobili put do partijske i karijerne ljestvice i dobili nagrade. Štaviše, to je bilo u skladu sa duhom radničkog samoupravljanja. Bilo bi gore obrnuto. Drugi je sprečavanje dominantne uloge države u ekonomiji kroz potpunu monopolizaciju svih resursa.

http://www.m24.ru/articles/42291

“Nerazjašnjene tajne”: Kako je funkcionisalo crno tržište robe u SSSR-u

U SSSR-u, koji je živio iza gvozdene zavese, moglo se obogatiti samo trgujući na crnom tržištu. Čime se trgovalo u zemlji Sovjeta, kako su ljudi saznali gdje i koliko mogu dobiti deficit i zašto su vlasti često zatvarale oči pred crno tržište - ovo je bila tema priče na TV kanalu Moscow Trust .

Borba protiv špekulanata

Sredinom 80-ih, generalni sekretar Centralnog komiteta KPSS Mihail Gorbačov prvi je objavio iznos prometa na crnom tržištu - 10 milijardi rubalja. Ubrzo je Vrhovni sovjet SSSR-a usvojio zakon o zadrugama. Dobili su jednaka prava sa državnim preduzećima: bili su obavezni da plaćaju poreze i vode službeno računovodstvo. Preduzetnici su počeli da „izlaze iz senke“.

Ekonomista Nikita Kričevski tvrdi da sovjetska ekonomija nije uzela u obzir potrebe ljudi. Polovina stanovnika džinovska zemlja bio primoran da kupuje robu bez prolaska kroz prodavnice.

Prema Kričevskom, to je bila ekonomija sredstava za proizvodnju, a sovjetski lideri tih godina, još od dana industrijalizacije, bili su zauzeti pokušavajući da proizvedu što više mašina, opreme, mašina, mehanizama i projektila. "A stanovnici, stanovništvo, nekako će biti zgaženi, jer su vremena teška, okruženi smo neprijateljima, postoji sukob između dva sistema. Jednom riječju, nije na vama, gospodo", kaže Kričevski.

Viši detektiv za posebno važne slučajeve Glavne uprave Ministarstva unutrašnjih poslova SSSR-a, Evgenij Černousov, više puta je morao da organizuje racije na špekulantima. Sovjetska vlast kontrolisanih odbrambenih preduzeća i zadruga, tu nije zabeležena nijedna krađa, ali u ribarstvu, fabrikama i fabrikama nije bilo moguće pratiti neobračunate proizvode, oni su odmah otišli na crno.

"Stvaranjem viškova proizvoda i materijala, pravili su se novi proizvodi, etiketirani od strane stranih kompanija i proglašavani kao dobri proizvodi, a zatim prodavani. A to je bilo mnogo novca i bilo je teško boriti se jer to niko nije reklamirao. Nisu ga tada gradili, nema vikendica, vila, nekoliko automobila - svi su se plašili. Držali su ih "u kutiji", to je zaista bio problem", priseća se detektiv.

Godine 1989. Gorbačov je ponovo pokrenuo temu sive ekonomije. Ono što ga je na to navelo bila je priča o uspehu Moskovljanina Artema Tarasova: otvorio je prvu bračnu agenciju u Moskvi i u prvih pet dana zaradio 100 hiljada rubalja, a prosečna plata u zemlji u to vreme bila je 120 rubalja. Tarasov je odmah proglašen špekulantom koji je nezakonito dogovarao brakove iz interesa u potrazi za registracijom u Moskvi.

Tih godina se sve prodavalo samo ispod tezge - od mesa do Helga kompleta iz DDR-a (ljudi su stajali u redovima za ove garniture tri-četiri godine). Tarasov je imao prijatelja, ilegalnog milionera, i znao je na desetine načina da zaradi novac bez krađe.

Jednu od ovih tajni podijelio je: "Stiže garnitura namještaja, odem u magacin sa ekserom i zagrebem ga sa strane, napravim ogromnu ogrebotinu. Onda dolazi komisija iz glavne kancelarije i pogleda garnituru, oštećena je pri transportu je snizeno.A moj stolar popravlja ogrebotinu da je klijent nikad ne vidi.Klijent dolazi redom,dobija zadovoljan i sretan komplet za punu cijenu,a isto pokusava da mi da mito -50 ili 20 rubalja. Ja, naravno, ne uzimam - glupo je uzimati mito."

Prvi sovjetski milioner

Uprkos neuspješan pokušaj sa bračnom agencijom, Tarasov je započeo novi posao: Moskovska kuća javnih službi dozvolila mu je da u svojim zidovima otvori radionicu za popravku opreme koja je u to vreme u Sovjetskom Savezu bila ekskluzivna - uvozna.

Tarasov je uzeo dva inženjera sa lemilicama koji su mogli da poprave japanske kućne aparate. Tada ga nigdje u Moskvi nije bilo moguće popraviti, postojala je samo jedna organizacija koja je dovozila ove rezervne dijelove. Štaviše, na rezervne dijelove su čekali godinu, dvije i platili dosta novca. I ovi "zanatlije" su počeli da popravljaju japanske magnetofone, videorekordere i televizore.

Kompanija je imala ogroman priliv jer su inženjeri uspjeli ugraditi sovjetske tranzistore u japanske prijenosne magnetofone. I kada je jedan od korisnika otvorio poklopac i pogledao šta je tu - bili su ogromni tranzistori, gomila žica, sve je bilo napunjeno epoksidnom smolom, ali što je najvažnije - kasetofon je radio.

Kompanija je optužena za krađu stranih delova i proces je počeo. Tarasova je spasila knjiga žalbi: u njoj nije bilo nijedne žalbe, sva zahvalnost, a istražitelji nisu imali za šta da se drže. Ali ubrzo je dao novi razlog za hapšenje.

"Uprava - ja, moj zamenik, drugi zamenik i šef računovodstva, podelili smo između sebe 10 miliona. Ispisali su 3 miliona plate, a računovotkinji dali 700 hiljada da ostane kod nas. Skoro da se obesila od užasa “, kaže preduzetnik. Čim je izjava potpisana, stvar je stigla do samog Gorbačova.

"Periodično su službenici MUP-a otvarali krivične postupke za profiterstvo, otvarali slučajeve operativnog razvoja i identifikovali organizatore nabavke tih proizvoda iz inostranstva ili nepoznate. Ali ovo je bila kap u čaši, tako da je jednostavno To je nemoguće prevazići. A vlasti su se, shvativši to, pretvarale da se bore protiv ovih crnih tržišta i tako dalje, ali u stvari, u stvarnosti sigurno nije bilo takve efikasnosti u radu u ovom pravcu”, rekao je detektiv Černousov.

Tarasov je takođe morao da komunicira sa špekulantima, inače sistem ne bi funkcionisao: da biste dobili jednu stvar, morate dobiti nešto drugo. Njegova kompanija za popravku uvozne opreme je rasla, prešli su na kupovinu kompjutera i softvera za sve strukture u zemlji, uključujući Akademiju nauka Star City, pa čak i KGB.

Plaćanje je tih godina bilo samo gotovinsko. Do početka 1989. godine kompanija je imala 100 miliona rubalja na računu, i to u vrijeme kada je luksuzni Mercedes koštao 12 hiljada.

Tarasovljeva kompanija je imala poznanika u Ministarstvu pravde SSSR-a koji je izvještavao sve vijesti o zakonodavstvu. A jednom je rekao: "Uskoro će biti ograničenje gotovine koju zadruga može potrošiti dnevno - samo 100 rubalja. U kasi bi trebalo biti 100 rubalja. Sve ostalo treba staviti u banke negdje i ne može se trošiti .” A zadruga Tehnika imala je 1.800 zaposlenih. Tada je Tarasov došao na ideju da platni fond podeli na „svoje“, kako bi kasnije tokom godine mogao da ga potroši za potrebe zadruge. Ali kada su platili 90 hiljada rubalja partijskih priloga, odmah su to prijavili "vrhu".

Ubrzo je stigla komisija - osam različitih organizacija: OBKhSS, KGB SSSR-a, GRU, Ministarstvo finansija, KRU Ministarstva finansija, finansijski teritorijalni ogranci. Kada su uklonili kasu, ispostavilo se da je to 959 hiljada 837 rubalja 48 kopejki. Komisija je pripremala protokol da je sve legalno, ali je Gorbačov progovorio i rekao: "Nećemo dozvoliti da se naša socijalistička domovina pretvori u kapitalizam. Moramo te vreće novca pozvati na odgovornost."

Komisija se vratila, protokol je pocepan, zadruga prestala sa radom, svi su dali otkaz. Tarasov je ostao sam, prijećeno mu je članom 93. Krivičnog zakona SSSR-a „Krađa državne imovine u posebno velikim razmjerima“. Postoji samo jedna kazna - egzekucija. Prije nekoliko godina, otac Tarasovljevog prijatelja, direktor Elisejevskog dućana Sokolov, osuđen je po istom članku; svojevremeno je ova priča izazvala veliku buku.

Sovjetski milioner Artem Tarasov napravio je očajnički korak: došao je na televiziju, u progresivni program "Vzglyad" i ispričao svoju priču cijeloj zemlji. Štaviše, dao je glasnu izjavu: ako dokažu da je špekulant, spreman je da bude streljan čak i na Crvenom trgu.

„Vzgljadovci“ su se plašili da će biti zatvoreni, ali nisu bili zatvoreni, a ja sam postao popularan: sledećih dana bio sam okružen ogromnim brojem svih vrsta novinara, pisale su o meni „Moskovske vesti“ – u to vreme veoma progresivne novine, na engleskom. Intervjuisale su me sve agencije na svetu: Asošiejted pres, razne japanske. I, naravno, bilo je teško dodirnuti me”, rekao je Tarasov.

Došlo je do toga da je izabran za narodnog poslanika RSFSR-a. Tada je Tarasov stekao „imunitet“ i mogao je mirno, u Jeljcinovom taboru, uglas sa svima, da kaže da je vreme da Gorbačov ode, da je ta perestrojka pogrešna i da je potrebno slobodno tržište.

Istorija slobodne trgovine u SSSR-u

Riječ "tržište" u to vrijeme se smatrala kriminalnom. Za privatnu trgovinu mogli bi biti naplaćeni artiklom. Ako je neko kupio proizvod i preprodao ga, to je spekulacija: pet do sedam godina zatvora uz oduzimanje imovine. Za komercijalno posredovanje (postojao je takav članak) - tri godine.

Istina, život u Sovjetskom Savezu nije uvijek bio takav. Sredinom 20-ih, trgovina na ulici se odvijala otvoreno - to su bile godine Nove ekonomske politike. Moskovski naučnik Tatjana Voroncova posvećuje poseban izlet ovom kratkom, ali tako svetlom periodu istorije.

“Mnogi ljudi ovdje vjeruju da je Aurora pucala, a onda je odmah otvoren metro, ovih 10-15 godina uvijek nestane negdje iz naše istorije, ali, ipak, bilo je to vrlo zanimljivo vrijeme, kada je trgovina cvjetala. Bilo je privatne trgovine i Zadružna trgovina, bilo je mnogo artela. I državna trgovina je takođe počela da raste. Postojala je konkurencija, bilo je raznih roba", smatra Voroncova.

Istina, i tada su privatni vlasnici bili donekle diskriminisani: nije im bilo dozvoljeno da štampaju reklame u boji niti da koriste pomoć profesionalnih pesnika, dok je sam Majakovski promovisao javne usluge.

Zanimljiva činjenica: 1927. godine u Moskvi je bilo 25 imena modnih časopisa u slobodnoj prodaji (dječja moda, ženska moda, ljeto, proljeće) - za svaki zahtjev. Ali krajem 20-ih, kada su počeli petogodišnji planovi, slobodna privatna trgovina je morala biti zaboravljena, a zemlja je krenula putem industrijalizacije.

Međutim, publicista Alexander Trubitsyn nedavno je došao do neobičnog otkrića: otkrio je da pod Staljinom poduzetnici kao klasa nisu bili uništeni, već naprotiv, vrlo, jako su procvjetali.

Na primjer, u "Zbirci dokumenata NKVD-a za vrijeme Velikog Domovinskog rata" pisalo je da u toj i takvoj fabrici ima toliko granata u proizvodnji, toliko u proizvodnji, toliko na izlazu, toliko pripremljeno, toliko mogu proizvesti, rokovi i tako dalje - redovni tehnički izvještaj. Ali najvažnije je da je ova proizvodnja pripadala artelu.

Artel je kada se ljudi udružuju u timove za sezonsku zaradu ili osnivaju malu proizvodnju. Oni su po pravilu zauzimali nišu u kojoj država nije mogla pratiti korak. Inače, 1953. godine oko 6% bruto nacionalnog proizvoda stvarali su privatni preduzetnici, a prve televizije i prvi radio aparati su se pravili u artelima.

U dokumentima Staljinov periodčlanovi artela bili su popisani zajedno sa radnicima i zadrugarima. Bili su punopravni građani, koji su također dobili ordene i nominovani u odbor časti. Štaviše, da bi se eliminisala korupcija, Vijeće narodnih komesara je odredilo tačne stope po kojima se sirovine i materijali isporučuju artelima. Jedini uslov za njih je da cijena proizvoda ne bude veća od državne cijene za više od 10%.

Pod Hruščovom se pojavio takav fenomen kao fartsovka. To je postalo posebno uočljivo nakon Međunarodnog festivala omladine i studenata, organizovanog u Moskvi 1957. godine. Onda sovjetski ljudi videla kako se oblaci. Sovjetske fashionistice su odmah prozvane frajerima. Isprva su samo oni bili glavni klijenti crnog tržišta, a onda je ilegalna trgovina narasla na svesavezne razmjere.

Hotel "Intourist" je najpoznatije hotelsko preduzeće u kome su živeli trgovci i berzanci. Do 70-ih godina, mreža trgovaca na crnom tržištu uključivala je gotovo sve sobarice, podove, barmene i čistačice hotela. Njihov zadatak je da na bilo koji način cjenkaju moderne stvari od nesretnih stranaca, a zatim ih daju preprodavcima.

U "Inturistu", "Metropolu" i drugim hotelima popularnim među strancima crni marketi su danima dežurali. Portari ih nisu odbijali uz određenu naknadu. Svoj plen su često prodavali upravo tamo, u najbližem moskovskom dvorištu, pa čak i u javnom toaletu. Jedan od njih nekada se nalazio u Kamergerskoj ulici, nedaleko od Crvenog trga.

"valutni" poslovi i crveni dolari


I dok su vlasti često zatvarale oči pred malom trgovinom, devizne transakcije su u zemlji bile nezakonite. Za par dolara možete dobiti dosta vremena. Evo šta se dogodilo glumcu Vladimiru Dolinskom: pet godina prije snimanja filma “Taj isti Minhauzen”, on, umjetnik Satiričkog pozorišta, uhvaćen je na djelu u prodaji valute. Odležao je skoro četiri godine u koloniji maksimalnog obezbeđenja. Zahtjev prijatelja umjetnika i dokazi o slučajnoj prirodi posla nisu uticali na istragu. I sve zbog 30 dolara - kupio ih je kada je pozorište išlo na turneju u inostranstvo. Tada je putovanje otkazano, a Dolinski je htio vratiti svoje rublje.

Kako se prisjeća ekonomista Krichevsky, ilegalne valutne transakcije u Sovjetskom Savezu ponekad su dostizale tačku apsurda. Tako je 70-ih godina u Moskvi jedna zabavna epizoda koja se dogodila u takozvanoj "cijevi" - prijelaz sa sadašnjeg Okhotnog rijada na Trg revolucije - dobila širok, prirodno, neformalni, ne-novinski publicitet. Jedan drug koji je želeo da kupi dolare, po savetu prijatelja, sakupio je sve besplatne sovjetske rublje, došao je do ove tačke, došao do "cevi" i dovoljno brzo pronašao nekoga ko je imao dolare na zalihama.

Tada je počela zabava. Prodavac je obavijestio našeg nesretnog kupca da pravi dolar nije zelen, već crven. A ako kupi crvene dolare i dođe u inostranstvo, moći će te dolare zamijeniti za evropsku valutu po višoj stopi. Prodavac je bio veoma iznenađen što kupac koji je želeo da kupi ove dolare nije znao ništa o tome i ništa nije čuo.

Inače, kupac nije bio najnoviji sovjetski sportista. Kupovao je crvene dolare i, naravno, smijali su se apsolutno svi njegovi prijatelji.

Potraga za trgovcima antikvitetima

U jeku perestrojke došao je talas racija: policija je uhapsila krupne špekulante, koje se ranije nisu usudili da dirnu. U toku su akcije zauzimanja fabričkih radnika - to su oni koji proizvode robu pod zemljom iu velikim količinama. Najčešće su krivotvorili strane brendove. Traper posao je bio posebno popularan, a najviše ponude bile su na tržištu antikviteta. Jedan od rijetkih privatnih kolekcionara u to vrijeme bio je Mihail Perčenko.

Kao dijete razvio je strast prema antikvitetima i kolekcionarstvu. Perčenko se i danas sjeća tog dana do najsitnijih detalja: šetao je starim Arbatom i slučajno primijetio prekrasnu uslugu, tačnije njenu cijenu, u izlogu jedne prodavaonice rizične robe. Usluga je koštala 96 hiljada rubalja (za poređenje: limuzina ZiM, koju niko nije mogao kupiti, koštala je 42 hiljade).

Služba, inače, nije bila laka: bila je za 48 osoba, bila je teška 146 kilograma i pripadala je Nikolaju II, sa njegovim monogramima i originalnom pozlatom. Perčenko je mogao da kupi svoj prvi predmet sa 19 godina. Istina, prodao ju je davno - kaže da ne možete sastaviti pravu kolekciju, a da se ne rastajete ni od čega.

Mihail Perčenko priznaje da u Sovjetske godine sarađivao sa špekulantima - kupovao ikone od njih. Ali postojalo je jedno gvozdeno pravilo kojeg se pridržavao, a koje ga je, kako veruje, spasilo zatvora - nikada se ne druži sa krijumčarima.

"Crno tržište u Rusiji je bilo ogromno. Istina, rijetko se i sada može kupiti nešto vrijedno iz izloga, sve se prodaje u kancelarijama, na ruke i tako dalje. Svaki trgovac antikvarima mogao bi biti optužen za špekulacije i zatvoren za dugo i mnogi kolekcionari su sedeli.Kada sam već počeo da skupljam zapadnoevropske umetnine, počeli su da me love.Nekako su uspeli da me uhvate kako primam mito od 10 rubalja, a mito nije bilo službenom licu, ali prodavcu, i to ne u obliku novca, već u obliku slatkiša", rekao je Perčenko.

Pretres u kući kolekcionara počeo je u 6 sati ujutro i trajao do kasno uveče. Već je naučio proceduru - ovo je treći put da ga pokušavaju uhapsiti. Tek kasnije su mu prijatelji rekli da je tog dana u Moskvi zaplenjeno 13 kolekcija i da je jedino Perčenko uspeo da sve vrati zahvaljujući svojim vezama.

Prema nepisanim zakonima, siva ekonomija se pojavljuje svuda i uvijek ako postoje ograničenja u trgovini određenim proizvodom. Profit na takvom tržištu je mnogo veći, iako su rizici veći. Crno tržište u SSSR-u postalo je sastavni dio sovjetskog života. Bilo je nemoguće zabraniti lijep život čak i iza željezne zavjese.

U nedelju, 23. jula, umro je prvi legalni milioner u SSSR-u, biznismen i političar Artem Tarasov. Imao je 67 godina.

Artem Tarasov je rođen 1950. godine u Moskvi i stekao je slavu u SSSR-u i inostranstvu kao prvi legalni sovjetski milioner, kome je za januar 1989. godine isplaćena plata od 3 miliona rubalja za januar 1989. odlukom zadruge Tehnika koju je vodio iz profita ove zadruge. Na ovu platu plaćeni su svi porezi - samo je porez na bezdjetnost za Tarasova iznosio 6 posto, odnosno 180.000 rubalja. Tarasovljev zamenik u zadruzi, koji je takođe primao platu od 3 miliona rubalja, kao član CPSU, plaćao je partiji članarinu u iznosu od 3 odsto svoje plate - 90.000 rubalja. To je izazvalo šok u sovjetskom društvu i talas diskusija u SSSR-u.

Artem Tarasov je izabran za narodnog poslanika RSFSR-a i poslanika Državne dume prvog saziva. Predložen je kao kandidat za predsjednika Rusije na izborima 1996. godine, ali nije registrovan od strane izborne komisije i nije učestvovao na izborima.

Donedavno je radio kao predsjednik upravnog odbora Instituta za inovacije doo, koji je osnovao. Od 2016. godine član je stranke Jabloko. Na izborima za Državnu dumu 2016. predvodio je regionalnu listu Yabloko na teritoriji Krasnojarsk, a bio je i nominiran kao kandidat u jednomandatnoj izbornoj jedinici.

Radio Sloboda objavljuje razgovor kolumniste Mihaila Sokolova i Artem Tarasov, posvećen izdavanju Tarasovljeve knjige memoara „Milioner“. Ovaj program, u kojem je učestvovao i poslanik Državne dume, prvi put je emitovan na Radiju Sloboda u septembru 2004. godine.

Mihail Sokolov: Artem, počnimo sa tvojom knjigom. Koliko je teško pisati iskreno o 90-im? Uostalom, mnogi ljudi o kojima pišete su živi, ​​zdravi i zauzimaju razne i visoke funkcije. Pa, na primer, isti onaj Jurij Mihajlovič Lužkov, koga ste zapravo preporučili Gavriilu Popovu za zamenika gradonačelnika svojevremeno. Sve te priče... Ima li sada žalbi na vas od onih koji su zapravo postali junaci vaše knjige?

Artem Tarasov: Pa, Mihaile, za početak bih rekao da nisam pisac, i nikada nisam bio, niti ću biti, niti se smatram takvim. I stoga, sve što se desilo ovako - rodila se ova knjiga, taj nesporazum je, čini mi se, bio sam po sebi. Prve redove sam počeo pisati 1997. Odnosno, možete zamisliti, 7 godina, sa dugim pauzama, ponekad i po, dvije godine - tako je napisana ova stvar.

Ne pišem o ljudima u ovoj knjizi. Čini vam se da ja tamo pišem o Lužkovu i još nekoj osobi...

Mihail Sokolov: O Gajdaru, na primjer.

Artem Tarasov: I vama se čini. Pišem o tom tragu... tragu koji je ostao u mom životu kada sam došao u kontakt sa ovim ljudima. Ovo je vrlo lako dokazati. To su ljudi koji su poginuli, čije sudbine takođe opisujem u knjizi, njih više nema, ali trag je ostao do mog zadnji dani. I ako napišem da je osoba razbojnik, on je zaista bio razbojnik u mom životu, ostavio je na mene takav utisak i takve ožiljke u mom srcu ili negde drugde. Možda je pristojna osoba, možda voli svoju baku, možda vodi sirotište - ne znam, ne mogu napisati opis ovog čovjeka. Zato neka se ovi ljudi ne vrijeđaju. To su tragovi koje su ostavili u mojoj biografiji, u životu, u sudbini, oni su upravo onakvi kakvi sam opisao – i ništa više.

Ako napišem da je osoba razbojnik, on je zaista bio bandit u mom životu

Mihail Sokolov: Napomenuću samo da je vaša knjiga, na neki način, takva... pa, ne baš enciklopedija korupcije, već katalog lakih prevara iz ovog ludog vremena 90-ih.

I želim da kažem našim slušaocima da nam se pridružio zamenik ruske Državne dume, kolumnista lista Moskovsky Komsomolets Aleksandar Khinštajn, koji mnogo piše o problemima korupcije, o problemima obaveštajnih službi i član je Bezbednosti. Komitet.

Generalno, u našem studiju imamo dva poslanika: jedan je bivši poslanik Državne dume, drugi je sadašnji. I ima o čemu pričati.

Ja bih kontaktirao gospodina Khinshteina. Takođe u septembru, Moskovsky Komsomolets je objavio vaš članak „Otarasiti se KGB-a“ sa podnaslovom „Za šta su se borili, na to su naleteli“. A autor, odnosno Vi, dokazujete da smo mi, odnosno narod, krivi za uništavanje najboljih obavještajnih službi na svijetu.

Dakle, brinete se što su otišli najefikasniji ljudi srednjeg, natprosječnog ranga i pozivate sve ove KGB oficire da se vrate i zaštite domovinu od terorizma.

Jesi li ti uopšte ozbiljan?

Apsolutno ozbiljno. Pa ne baš, nisam ja taj koji ih poziva da se vrate i brane svoju domovinu. Upravo sam izneo pretpostavku da predsednik treba da im uputi takav apel, kao Vrhovni komandant, kao i njihov bivši kolega, uostalom. Jer, inače, ljudi, koji su danas uglavnom prilično dobrostojeći, naravno, neće se vratiti.

Što se tiče odgovornosti društva za kolaps specijalnih službi i za posljedice ovog kolapsa, kojem danas, nažalost, svjedočimo, da, apsolutno sam uvjeren da društvo, a prije svega najmisleći i najnapredniji dio to u vidu inteligencije, odnosno ti i ja snosimo najdirektniju odgovornost za ono što se dogodilo.

Mihail Sokolov: Dakle, vi mislite da KGB treba da se vrati onako kako je bio?

Ne ne. Ne želim nikakve ekstreme i ne govorim o ekstremima. Općenito, takvim stvarima uvijek treba pristupati s velikom pažnjom i oprezom. globalna pitanja. Govorim o nečem drugom. Govorim o tome da kada se raspao Sovjetski Savez, 1991. godine, on se raspao, uzgred, da primetim, ne krivicom KGB-a, jer svi ti procesi koji se danas odvijaju na Kavkazu, KGB analitičari i specijalisti, posebno Peta uprava KGB-a SSSR je bio predviđen još tada, kasnih 80-ih, i, nažalost...

Mihail Sokolov: A predviđali su i klijenti Pete uprave. Andrey Amalrik, na primjer.

Predviđeno. Pa, nažalost, nije bilo reagovanja na te beleške koje su pisane CK Partije i drugim državnim organima.

Mihail Sokolov: Pa o knjigama disidenata... Amalrik je napisao knjigu „Hoće li preživeti Sovjetski savez do 1984." Pa, živio je do 1991. Istina je.

Dakle, nastaviću. U to vrijeme, KGB je zaista bio vjerovatno jedna od najmoćnijih obavještajnih službi na svijetu. A onda su događaji koji su se počeli dešavati u zemlji sigurno doveli do erozije službe, doveli su do erozije strukture. Ne želim sada da pevam hosane KGB-u i da kažem da je sve što se dešavalo unutar zidova ove zgrade bilo veoma dobro. Baš kao što izbjegavam svaku oštru kritiku da je sve što se dešavalo iza ovih zidova bilo loše, divlje i odvratno. Podstičem vas da zaista nađete neku vrstu sredine. Društvo je dužno da ima i štiti svoje obavještajne službe. A gle, u našem društvu mislim prvenstveno na onaj dio koji razmišlja, inteligenciju, nekakav odnos sa obavještajnim službama, da tako kažem, ne samo bliskost, ali ako si pisac i pišeš o obavještajcima i kontraobavještajcima, ili novinar, onda je odnos prema vama odgovarajući. Gledaju vas kao da su plaćeni agent ili tajni službenik, a to se smatra lošim manirima.

Društvo je dužno imati i štititi svoje obavještajne službe

Mihail Sokolov: Pa, to je tako poseban odnos, zar ne? Ne puštaju bilo koga.

Da naravno. Ali zašto, recimo, u Americi oni specijalisti koji, recimo, pišu o istoriji CIA-e, postoje apsolutno normalno među svojim vrstama, mislim na predstavnike elite, predstavnike inteligencije, i nikome ne pada na pamet da gađati ih kamenjem i reći: Evo ih - plaćeni zaposlenici CIA-e ili plaćeni zaposlenici FBI-a?

Mihail Sokolov: Mogu odgovoriti na tvoje pitanje.

Hajdemo.

Mihail Sokolov: Jer ako pogledamo iskustvo zapadnih obavještajnih agencija, u većoj ili manjoj mjeri, uz određene izuzetke, one su, općenito, branile demokratiju. Šta je zaštitio KGB, Čeka i tako dalje?

OGPU?

Mihail Sokolov: Ali ti i ja dobro znamo, mi nismo djeca... kriminalni režim.

OGPU - to je bilo jako davno.

Mihail Sokolov: E, pa šta, šta davno...

I mi koristimo isti kriterijum sa vama...

Artem Tarasov: Izvinite na smetnji. Došli ste do veoma važne definicije koja vam upravo sada pada na pamet. U stvari, svaka jaka moć jaka zemlja, pa čak i više velika zemlja, što Rusija želi da bude, mora imati jaku organizaciju, specijalne službe itd. I to nije strah.

Strašno je kada su specijalne službe na poziv vlasti, kada vlasti koriste specijalne službe za ostvarivanje svojih ličnih interesa: sebičnih, političkih, šta god hoćete, jačanja sebe, suzbijanja inicijativa ljudi - eto ono što je strašno. Zato je KGB bio zastrašujući u Sovjetskom Savezu.

Izvinite što vas prekidam. Ovo nije pitanje za specijalne službe, ne za KGB, a ne za FSB.

Artem Tarasov: U redu.

Ovo je pitanje za nadležne.

Artem Tarasov: Sami to rade profesionalno, jer su u službi.

Svakako. Ovo je pitanje za nadležne. Obavještajne službe su potpuno isto državno oruđe kao Ministarstvo zdravlja ili, relativno rečeno, pošta.

Obavještajne službe su potpuno isto državno oruđe kao i Ministarstvo zdravlja

Artem Tarasov: Apsolutno se slazem. Štaviše, disciplinovaniji su.

Mihail Sokolov: Aleksandre, tvrdite da je osnova zdrava, odnosno KGB i na osnovu toga se mogu graditi nove obavještajne službe. Drugi ljudi vjeruju da je osnova apsolutno trula, a mi treba da radimo... kao u istočnoj Evropi.

Iz Istočne Njemačke, agenti Stazija, koji su bili vrlo profesionalni, vjerovatno u svom dijelu, nisu bili angažovani da rade u njemačkom Uredu za zaštitu ustava. Da li razumiješ?

Sasvim pošteno. Odgovoriću na vaša pitanja. S pravom, nisu primljeni u Ured za zaštitu ustava, što je skraćeno BFV, jer je ta agencija postojala u Zapadnoj Njemačkoj.

A njemačke vlasti nisu imale potrebu da stvaraju nikakvu novu agenciju.

Dakle, dali ste ono što ja mislim da je vrlo otkrivajuća i veoma značajna teza. Kažete da je u Americi normalno hvaliti CIA-u, jer je čitava istorija zapadnih obavještajnih službi jedna kontinuirana odbrana demokratije...

Mihail Sokolov: Pa, uz nekoliko izuzetaka.

Ne, pa, tako ste rekli... Ali u Rusiji to nije sasvim tačno. Želim da vam ukažem da je, naprotiv, čitava istorija zapadnih obavještajnih službi jedna kontinuirana priča koja je apsolutno antidemokratska, budući da je velika većina događaja terorističke prirode, zavjere neke vrste, državni udari, pobune, u svim zemljama svijeta odvijale su se uz direktno učešće CIA-e.

Danas, kada su svi ovi ideološki zaslepi odbačeni i ne postoje stereotipi iz sovjetskog doba, možemo o tome mirno razgovarati i reći da, da, bin Laden...

Mihail Sokolov: I hoćete da kažete da nikada nije bilo komunističke pretnje svetu, zar ne?

Hoću da kažem da da bi se izbegao jedan zločin, uopšte nije dovoljno počiniti drugi zločin. Zlo protiv zla je, izvinite, potpuno nedemokratski. A što se tiče bin Ladena, za kojim danas love amerikanci, zbog kojeg su već zarobili dvije suverene, da kažemo, države, ovaj bin Laden se nije pojavio jučer, ovaj bin Laden nije pao s mjeseca, ovo je proizvod američkih obavještajnih službi. Ne želim da opterećujem vas i moje slušaoce spiskom svih onih...

Artem Tarasov: Aleksandre, vidiš na šta dolaziš, a u Americi su obavještajne službe neka vrsta servisnog tima u sadašnjoj vlasti.

Da da.

Artem Tarasov: I to je ono što je strašno, jedino što me brine. Ja nisam revolucionar, nisam političar. Bio sam i u Komitetu za bezbjednost u Državnoj Dumi; začudo, postojala je prva Državna Duma. Ali danas me to zabrinjava jednostavno kao građanina. Da li je vlast danas sposobna sa svom odgovornošću da kaže da korišćenje specijalnih službi koje oživljavaju, koje će još oživeti, i, očigledno, pozvati sve i isplatiti dobre plate, da li je vlast danas u stanju da kaže narodu , a može li to naš narod vjerovati da ova specijalna služba neće jednostavno služiti vrhu vlasti, suprotno interesima naroda? Ako je tako, onda nas mogu čekati nekakva preuzimanja država - borimo se i protiv terorizma. Basajev će otići u Tursku, a mi ćemo je zarobiti.

Mihail Sokolov: Znate, još uvijek postoji takav problem. Dakle, opet ste rekli za Sjedinjene Države i tako dalje, ali ono što znate o tome šta se dešavalo u američkim obavještajnim službama povezano je prvenstveno sa radom mase komisija, parlamentarnom kontrolom, ova aktivnost CIA-e je više puta preispitivana, proučavana , i tako dalje, zatim Postoji parlamentarna kontrola u ovoj ili onoj mjeri, u većoj mjeri nedavno, recimo 80-ih, 90-ih, u manjoj mjeri ranije, ali je uvijek postojala.

U Sovjetskom Savezu nije bilo kontrole, izvinite, osim kontrole od strane Centralnog komiteta KPSS.

A 90-ih godina generalno sumnjam da nije bilo kontrole od strane predsjedničke vlasti.

Inače, u knjizi Artema Mihajloviča postoje detalji kada su zaposlenici iste državne bezbednosti ili njoj bliskih struktura rešavali svoje lične probleme.

Da, i o tome ste, po meni, mnogo puta pisali kako su svoje lične probleme bogaćenja ili, da tako kažem, karijerne rješavali uz pomoć ove dragocjene legitimacije sa natpisom “FSB” ili nečeg drugog “FAPSI” ”, imate dosta toga napisano na ovu temu.

Da.

Mihail Sokolov: A parlamentarna kontrola je, generalno, upadljivo izostala. A sumnjam da se ni sada nije pojavio. Da li je istina?

Ne, nije se pojavio.

Mihail Sokolov: Vidiš.

Hajde da povežemo nekog slušaoca da ne bismo imali razgovor između nas troje.

Artem Tarasov: Iz bivših vlasti neka se neko javi.

Mihail Sokolov: Pretpostavljam da hoće.

Boris nas zove iz Sankt Peterburga. Molim Vas, Vaše pitanje našim gostima.

Slušalac: Zamolio bih oba gosta u studiju. Mislite li da je postojala alternativa, možda, prestrogo rečeno, kriminalnoj privatizaciji imovine? Hvala ti.

Mihail Sokolov: Artem, učestvovao si u privatizacijama?

Artem Tarasov: Pa, naravno. Bilo je i, naravno, trebalo je. I, u principu, bilo je vrijeme koje je zaista prošlo kao pred mojim očima, pa čak i uz moje učešće. Svojevremeno sam bio član Saveta pri predsedniku Jeljcinu, on još nije bio predsednik, već predsednik Vrhovnog saveta RSFSR, i tamo je bilo dosta uglednih ljudi. Bio je tamo pisac Granin, reditelj Zaharov, Grigorij Javlinski, Burbulis. I skupili smo se, popili konjak, naravno, tri zvjezdice, i razgovarali šta da radimo sa državom i kako riješiti probleme, uključujući i privatizaciju. Tamo je bila Galja Starovoitova. Uostalom, zašto su izabrali vaučerski sistem privatizacije, zašto su ga onda izabrali? Jer, kako je tada izgledalo, u Čehoslovačkoj je bio veoma uspešan. Prvi vaučeri su se tamo pojavili preko ovog sistema. Ali bilo je i alternativa. Bilo je mnogo toga predloženo. Konkretno, evo nas... Ja kažem "mi", ja sam bio predstavnik buržoazije u nastajanju, to je bila klasa tzv. kooperanata. Već smo imali puno ljudi, 5 miliona ljudi koji rade, 300 hiljada preduzeća. Bio sam potpredsjednik Saveza zadruga SSSR-a. Predložili smo Jeljcinu drugačiji put: hajde da uzmemo teritoriju, napravimo zonu slobodne saradnje na ovoj teritoriji, da vidimo šta će od toga biti, ali nemoj da to širimo odjednom na celu zemlju. Zato što smo shvatili da je zadruga koja se pojavila u nekom preduzeću privukla najbolje kadrove i platila više novca. Naravno, novac iz senke je takođe ulazio u zadrugu. Kažem: pa, ogradite nas, ne znam, bodljikavom žicom, napravite zonu Hong Konga, pa da vidimo šta će biti. Štaviše, tražili smo bilo koju teritoriju. I tada nije bilo guvernera, već i sekretara regionalnih partijskih komiteta, koji su sami predlagali Gorbačova... Uključujući, uzgred, ne mogu a da se ne setim Jurija Spiridonova, hteli su da naprave zonu slobodne saradnje u Komiju Republika. A da je ovako išlo, pa, bilo bi privatizacionih grešaka negdje na jednoj teritoriji, onda bi to drugačije rasporedili. Dakle, evo alternative. Ali mi smo odabrali ovu metodu.

Već sam otišao. Nakon toga se pojavio Chubais. I tako se sve dogodilo.

Bio sam predstavnik buržoazije u nastajanju, to je bila klasa kooperanata tzv.

Hoću da kažem da, verovatno, da je ideja koju je Artem Tarasov predložio Jeljcinu bila da se svi odvedu i ograde iza bodljikave žice u Republici KOMI, cela ova kompanija koju ste naveli zajedno sa Javlinskim, Starovoitovom, verovatno bi drugačiji model su se zaista razvile u Rusiji.

Ozbiljno govoreći, naravno, način na koji je sprovedena privatizacija postavlja i postavlja mnoga pitanja. Nažalost, odgovore na njih vjerovatno nećemo dobiti uskoro. Pošto se u svim normalnim zemljama privatizacija dešava u dužem periodu. U Engleskoj je, recimo, trajalo skoro 100 godina, 80 godina. I mi smo privatizovali i prodali imovinu... recimo, prodali smo flotu po cijeni jednog plovila. Prodali smo portove po cijeni jedne slavine. Prodali smo fabrike po ceni jedne mašine.

Artem Tarasov: Da, bilo je strašno, Aleksandre. Ali što je najvažnije, bilo je mnogo drugih grešaka. Nemoguće je uopšte započeti privatizaciju bez eliminisanja monopola.

Mihail Sokolov: Ti i Yavlinsky se slažete.

Artem Tarasov: Pogledajte kako je zanimljivo. I slažem se sa Gregorijem, iako nisam znao za to.

Ali to je zapravo zapisano u zapadnim udžbenicima ekonomije.

Mihail Sokolov: Stalno je pričao o tome.

Artem Tarasov: Privatizacija počinje nakon donošenja antimonopolskog zakonodavstva i tako dalje. Bilo je mnogo ovih stvari. I evo pišem o tome. Sjećam se ove istorijske stvari, opisujem je u knjizi. Kokh je govorio u našoj Državnoj Dumi, tada je bio predsjednik Državnog komiteta za imovinu. Upravo kada su se pojavile aukcije kredita za dionice, a taj isti „Nikal“, YUKOS i sve ostalo založeno je za 9 milijardi rubalja. A ja sam mu postavio pitanje: „Molim vas, recite mi, kako da takvu imovinu, koja košta, pa, najmanje 9 milijardi dolara, založite ruskim poslovnim bankama za 9 milijardi rubalja, znajući da je nećete otkupiti sledeće godine? ” A Koh je, ne trepnuvši, sa belim okom, ne znam, sa plavim, odgovorio: "Znate, Artem Mihajloviču, imamo "rupu" u ovogodišnjem budžetu, moramo je zatvoriti. Shvatili smo kako to učiniti. Ovaj novac će ići za zatvaranje budžetske rupe iz 1995. godine."

Mihail Sokolov: Pa, upravo smo se spremali za predsjedničke izbore. Pojavilo se nešto novca.

Sergej nas zove iz Sankt Peterburga. Molim vas, vaše pitanje. Zdravo.

Slušalac: Vi ste ovdje pozvali bivše obavještajce da se jave. Ali, kao zaljubljenik u obavještajne agencije, postavio bih jedno pitanje.

"Special Services Enthusiast" je nova vrsta seksi, zar ne?

Slušalac: Da. Ovde u našoj porodici postoji veoma popularna knjiga Viktora Suvorova „Akvarijum“, a naravno, ovde je, na primer, Aleksej Konstantinov „Izdajnik“. I, poredeći ove dve knjige, možemo reći da je za sve to vreme KGB reorganizovan tri puta, pet puta, deset puta. Vjerovatno ga treba restaurirati. Ali "akvarij" je ostao nepokolebljiv. A čak i sudeći po svim operacijama, napreduje. Ovako bi bivši oficir KGB-a prokomentarisao koliko ovo utiče, koliko je dobro ili loše, na bezbednost „akvarijuma”?

Mihail Sokolov: GRU znači Glavna obavještajna uprava Ministarstva odbrane. Dopusti mi da objasnim.

Tačnije, radi se o Glavnoj obavještajnoj upravi Generalštaba Oružanih snaga. Međutim, ne razumijem baš apel bivšim oficirima KGB-a. Ne znam na koga od nas troje misle.

Znate, Artem Mihajloviču, imamo "rupu" u ovogodišnjem budžetu, moramo zatvoriti

Mihail Sokolov: Oni nagoveštavaju.

Oni nagoveštavaju, zar ne? Ja ću odgovoriti. Pa, da budem iskren, ne znam u kojim nedavnim operacijama koje tjeraju ljude da se izjašnjavaju i govore da se GRU nije promijenio, ja, a vjerovatno i većina šire javnosti, nismo upoznati s tim operacijama.

Što se tiče Suvorovljeve knjige, verovatno nema potrebe da je sada detaljno analiziramo. Mislim da većina ljudi koji mogu čitati i razumjeti razumiju da je ovo prilično dobro smišljena i dobro napravljena propaganda, ovo je čisto propagandna knjiga, napisana ne bez pomoći Britanaca i uz njihovo aktivno učešće. Pa, možemo se prisjetiti najukusnijeg, kako novinari kažu, primjera iz ove knjige: da je Penkovsky, špijun koji je radio za britansku i američku obavještajnu službu, umjesto da bude pogubljen po presudi Vojnog kolegijuma Vrhovni sud, živ je spaljen u peći. Tada su se dugo vremena ove slike ugljenisanog Penkovskog prikazivale kao pouka budućim vojnicima nevidljivog fronta.

Ne znam koliko je reformisana Glavna obavještajna uprava Generalštaba niti kako se reformiše. Danas se praktično ne bavi radom na teritoriji zemlje, već obavlja poslove koje prije svega treba obaviti u inostranstvu. Pa, ne računajući, naravno, situaciju vezanu za Čečeniju i region Sjevernog Kavkaza.

Mihail Sokolov: Dakle, pišete o likvidaciji Yandarbieva, Barajeva i Khattaba - trebali biste biti ponosni na njih, ove klasične operacije.

GRU nije imao nikakve veze sa ovim.

Mihail Sokolov: Pa mislim da možda ti vojna tajna izdali su kada pišete da je likvidacija Yandarbieva, da tako kažem, delo vlasti.

Možda je nekome čak i podmetnuto.

Ne mislim. Mislim da je ovo zapravo javna tajna, opet je svi razumiju.

Artem Tarasov: Zaista me čudi da sam završio u takvoj temi – KGB-u. Nisi mi rekao o čemu će se raditi.

I nisu mi rekli.

Artem Tarasov: Ali znaš, to je ono što mogu reći. Sve se to dogodilo objektivno - uništenje KGB-a. U jednom trenutku ostali su bez zadatka koji im je vlast postavila. Moć je nestala, zadaci su nestali. A najtužnije za njih je to što je istog trenutka nestalo finansiranja. Generali KGB-a su zapravo došli da rade sa mnom i rekli: hoćemo da radimo, hoćemo da zarađujemo.

Opisujem ovaj slučaj u knjizi, kada sam govorio na radiju... Bojim se da se ti, Mihaile, ne sećam, ne, verovatno ne ti, a rekao sam da je to bilo kao da su antisovjetisti već je nestao, nije se imao ko uhvatiti, ali pošto je toliki tim, hajde da mi kao Savez zadruga pomognemo, platimo i obučimo sve radnike KGB-a za upravljanje - vratiće se kao menadžeri i podići privredu. A onda je šef moskovskog KGB-a, samo neka vrsta generala, govorio u štampi, i rekao: ove vreće novca, one su još uvijek...

Koja je ovo godina bila?

Artem Tarasov: Bilo je to 1990.

Tada je vjerovatno bio šef moskovskog KGB-a - Vitalij Nikolajevič Prilukov.

Artem Tarasov: Upravo. Ali ovako se završilo, Aleksandre. Dobio sam pismo sa više od 40 potpisa, počevši... tu su bili pukovnici, potpukovnici i majori: "Posle vašeg govora, Artem Mihajloviču, sazvali smo veliki sastanak. Ceo sastanak je prihvatio vaše gledište. Želimo da idemo i učimo da postanemo menadžeri. Ništa drugo ne možemo učiniti." Da li razumiješ? Evo kako se to dogodilo. Mislim da je i GRU u jednom trenutku ostao bez novca.

Mihail Sokolov: Otišao sam da studiram da postanem menadžer.

Inače, da mi ljudi ne zamere što ne čitam poruke sa pejdžera, pročitaću nešto dobro. "Zašto dajete pozornicu Khinshteinu? Ovo je glasnogovornik tih istih specijalnih službi. Čak sumnjam da je i on zaposleni." Ne čitam dalje, Varvara Aleksandrovna, to je nepristojno.

Aleksandre, jesi li ti zaposlenik ili nisi?

Pa, činjenica je da prema našem sadašnjem zakonodavstvu, nakon što je izabran za poslanika Državne Dume ili imenovan za člana Vijeća Federacije...

Mihail Sokolov: Da li su dosijei uništeni?

Ne, ne, dosije nije uništen. On ne može biti na drugom položaju.

Mihail Sokolov: Ali može li se baviti novinarstvom?

Može da piše, može da uči kreativna aktivnost, nastavno i naučno.

Mihail Sokolov: Ali drugi drug, Sergej, piše: "Hvala vam na dobrom članku koji veliča oficire FSB. Voleo bih da ova tela doprinesu jačanju države i borbi protiv međunarodnog terorizma."

Eto, to bi mnogi htjeli, da rade ovo, a ne nešto drugo, poput kriminalnih obračuna i zaštitnog reketa.

Samo želim reći, znate, vi i ja postojimo i živimo u zarobljeništvu određenih stereotipa. I ne pokušavamo da uništimo te stereotipe. Pa mi kažemo: to su vlasti... Odnosno, naišli ste na beskrupuloznog, lošeg službenika FSB-a ili policajca, a osoba je tako dizajnirana, počinje da govori: takvi su svi tamo.

Mihail Sokolov: Puno i puno.

Složili smo se. Ali u isto vrijeme, da, naravno, danas, posebno sa novcem koji su plaćeni, a koga ćemo tamo zaposliti? Da li se mnogo ljudi danas, recimo, pridruži istoj policiji sa visokim obrazovanjem, fakultetskim obrazovanjem ili advokatima? Idite pozovite mladića, 23-24 godine, danas na platu, tako da može biti plaćen 3-4 rublje mjesečno.

Artem Tarasov: Aleksandar, Kudrin je to rekao poslednjih godina Budžet za agencije za provođenje zakona se utrostručio.

ja iskreno...

Mihail Sokolov: I dalje raste, i nastavit će rasti.

Razumijem. Spreman sam da vam sa punom odgovornošću kažem da to nije tačno. Budžet za 2005. godinu još nije usvojen. Ovo je zatvoreno...pa kao moj kolega u skorijoj proslosti...

Mihail Sokolov: Šteta što je zatvoreno.

Pa to je normalna praksa, potpuno je ista u svim zemljama svijeta.

Mihail Sokolov: Ne, rubrikator je potpuno drugačiji.

br. Postoji jedna cifra, nakon usvajanja postaje otvorena - koliko novca se dodjeljuje svakom odjeljenju, a zatim slijedi raspodjela tog novca, koja se, naravno, zatvara.

Mihail Sokolov: Pročitajte bilo koji zapadni budžet, uključujući budžet za odbranu, tamo ima mnogo više detalja.

Možda.

Mihail Sokolov: Vjerovatno ste prevareni u Dumi zbog svoje mladosti.

To je jasno. Ali želim da kažem da smo juče upravo imali zatvorenu sednicu Komiteta za bezbednost, na kojoj smo razmatrali nacrt budžeta, konkretno koji se odnosi na budžet organa za sprovođenje zakona. Odbor juče nije prihvatio niti se složio da se ovaj budžet dalje šalje na usvajanje, jer Vlada, zapravo, ne izdvaja dodatni novac. I sve priče da se budžet povećava, da se daje neki dodatni novac, to je sve samo priča. U prosjeku, povećanje je negdje oko 20 posto, kako su napisali. Ali ako imamo inflaciju od 12 posto, dobro, šta nam onda preostaje, koji bi drugi novac mogao biti?

I kada, na primjer, Kudrin kaže da je budžet MUP-a narastao sa 80 milijardi na 100-nešto milijardi, ali pritom stidljivo izostavlja da je prebačen novac koji se do sada nije nigdje pojavio, ni u jednom federalni izvještaji da je razvila Privatno osiguranje je više od 38 milijardi rubalja, oni su danas prebačeni u trezor, otišli, ovo je isti novac iz istog džepa, ali sada ne 80, već 120 milijardi.

Dakle, samo da završim ovu temu, želim da kažem da ima više spekulacija i više demagogije nego što zapravo postoji. Nažalost, budžet specijalnih službi se ne povećava ozbiljno. Nažalost, država ne razmišlja ozbiljno o ovoj temi.

Artem Tarasov: Aleksandre, ja bih ovo rekao. Kada sam bio poslanik naišao sam na uvaženi Ekonomski direktorat Kremlja, tada su se bavili rekonstrukcijom...

Mihail Sokolov: Pavel Pavlovič Borodin, svima poznat.

Artem Tarasov: Pa, ne želim da imenujem imena...

Mihail Sokolov: Pa, ja sam to nazvao.

Artem Tarasov: Dao je svoje prezime. Dakle, razgovarali smo sa ovom osobom. A on mi kaže: "Znaš li koliko imam para za ovu godinu?" Kažem: "Koliko, Pavle Pavloviču?"

Vi ste ga sada imenovali.

Artem Tarasov: Pa, šta da radimo? "3 milijarde dolara." Kažem: „Izvinite, Pavle Pavloviču, ali samo smo usvojili budžet, ima samo 200 miliona za celu vašu ekonomsku upravu.” “Pa,” kaže, “još uvijek trgujemo sa nekoliko miliona tona nafte tako da imamo vanbudžetske izvore.” Kupio je vrata za 11 hiljada dolara, vrata su postavljena u Kremlju. Pa, ispostavilo se da je rekonstrukcija Dume sa krečom od Turaka koštala 45 miliona dolara.

Ispostavilo se da je rekonstrukcija Dume sa krečom od Turaka koštala 45 miliona dolara

Dakle, vidite, budžet specijalnih službi je razumljiv, ali postoji i ekonomija resursa koja može donekle podržati ovaj budžet.

Rukovođenje poslovima predsednika je lakše nego za specijalne službe, jer one mogu da stvore jedinstvena preduzeća, mogu da stvore podružnice, i, iskreno govoreći, teško mi je da vidim jedinstvena preduzeća FSB-a.

Mihail Sokolov: Pa, da budem iskren, znate, na kraju krajeva, sve je komplikovano sa Uredom za poslove. Jer postoji i Federalna služba bezbednosti koja ima svoj budžet, vikendice, objekte...

Federalna služba bezbednosti i Predsednička administracija nemaju ništa zajedničko.

Mihail Sokolov: Mislim, postoje ovi specijalni objekti i postoje troškovi, a sve je tako pomešano da se bojim da ako napravite nekakvu komisiju u Dumi, to nećete uskoro shvatiti.

Poslušajmo još jedno pitanje. Vladimir Georgijevič iz Moskve, molim. Zdravo.

Slušalac: Dobar dan, kolege. Drago mi je da vas čujem. I općenito, zanimljivi programi, Mihaile, vodiš. Stoga, imam pitanje za vas, tačnije, uglavnom za Aleksandra Khinshteina, a dijelom i za vas. Takvo mišljenje i takvo pitanje.

Prvo mišljenje. Počevši od oktobra 1917. godine do danas, vlast je vodila rat protiv sopstvenog naroda. I on vodi ovaj rat rukama NKVD-a. Nažalost, ova usluga je postojala i postoji i danas. I sva ta potresa koja se sada dešavaju, pa ne znam da li su na bolje ili na gore. Ali, u svakom slučaju, činjenica da je mnogo ljudi otišlo, možda ni to nije loše. Kako kažu, stara krv se mijenja.

Moje pitanje je sledeće. Pa, pod sadašnjim režimom, naravno, neće biti promjena u obavještajnim službama - to je potpuno očigledno. I u naredne tri godine imaćemo ovo što imamo danas. Ali ako odjednom dođe do nekih promjena u najvišem rukovodstvu zemlje ili se nešto promijeni u političkom kursu, hoće li se u dubinama specijalnih službi, našeg NKVD-a, pojaviti snage koje ovu službu mogu okrenuti u potpuno drugom pravcu, promijeniti ono što se dešava poslednjih 80 godina? Evo pitanja. Hvala ti.

Promjena na bolje ili na gore? Izvinite, imam kontra pitanje.

Slušalac: Pa ja mislim da je danas NKVD isti kakav je bio od 1917.

Mihail Sokolov: Odnosno, antinarodna institucija?

Slušalac: Potpuno protiv ljudi. Ovo su duševne bolnice, ovo su zatvori, ovo je uništavanje nezgodnih ljudi, neistomišljenika, šta god hoćete. Hoće li obavještajne službe konačno gledati svoja posla? Odnosno, borba protiv terorizma, sprečavanje svih vrsta nevolja koje nam prete iz inostranstva i ostalo. Odnosno, ono što rade obavještajne službe širom svijeta.

Mihail Sokolov: To je jasno.

Uzgred, reći ću Aleksandru. Znate, ako naši ljudi i dalje sebe nazivaju „slavnim oficirima bezbednosti“ i okače portrete Džeržinskog na Lubjanku, to je veoma simbolično. To je isto kao... opet ste spomenuli Nemačku tamo, nemački kontraobaveštajci bi sebe nazivali "slavnim gestapovcima" i okačili portrete, pa, Himmlera ili Müllera, radi se o istoj stvari.

To uopće nije ista stvar. Spreman sam da raspravljam na ovu temu. Jer Dzeržinski i njegovi portreti ne personificiraju samog Dzeržinskog, već personificiraju određenu vjeru. Uostalom, šta se dogodilo? Da, naravno, finansijska komponenta, da, raspad Unije, ali dogodila se još jedna vrlo važna stvar. Oni koji su otišli da služe u KGB-u, posebno u centralnom aparatu, bili su ljudi, dobro, u dovoljnoj meri, ako ne reći ideološki, barem razumevajući šta i u ime čega rade. Osjećali su se u posebnom položaju, osjećali su da pripadaju određenoj kasti...

Mihail Sokolov: Mač za kažnjavanje stranke, ha?

Revolucije. Takav tajni Red Vitezova Mačeva. I svaki tajni Red, svaka tajna stvar, uvijek je privlačna. Odjednom, preko noći se sistem srušio. I ideja za koju su radili oduzeta im je. Ali nisu dobili novu ideju. A danas je, čini mi se, jedan od glavnih razloga za probleme i nevolje naših specijalnih službi taj što ljudi nemaju u šta da veruju i za koga da rade. A Dzeržinski je neka vrsta simbola, neka vrsta personifikacije vjere koju su imali. I moram, uzgred, reći da sam dosta proučavao život Feliksa Edmundoviča, radio u arhivima, ova figura mi je bila veoma interesantna. Mogu reći da bi Dzeržinski i danas mogao biti uzor mnogim liderima, jer je, kao što znate, spavao u toaletu u svojoj kancelariji na tvrdom ogrtaču, pokrivajući se tunikom...

Dzeržinski bi i danas mogao biti uzor mnogim liderima

Mihail Sokolov: I potpisao je stotine smrtnih kazni za ljude koji se danas smatraju ponosom Rusije. Pa znaš, ova priča...

Da, potpisao sam, ali je bio rat.

Mihail Sokolov: Rat, da. Anti-ljudi.

Na isti način, njegovi protivnici su potpisivali suprotne presude.

Mihail Sokolov: Ne u takvim količinama.

Trebalo bi da primetim ponovo...

Mihail Sokolov: I na sudu u velikom broju slučajeva.

Artem Tarasov: Sjedim ovdje i razmišljam kako da vas s ove teme negdje pretvorim u ekonomiju.

Ipak, ljudi ne primaju plate i žive loše. Možda možemo razgovarati o ovome. Šta će biti sa ekonomijom. Molim vas, u svjetlu istog jačanja snaga sigurnosti.

Ali te stvari su još uvijek neodvojive.

Artem Tarasov: Voleo bih da mogu da odem tamo...

Mihail Sokolov: Znaš, zanimljiva poruka sa pejdžera, Alexander, za tebe. „Pisali ste o akcijama pukovnika Suhodolskog, ali niste uspeli da zaustavite uspon ove... (izostavljam epitet) ličnosti, a on je već postao general u glavnoj i najvećoj strukturi Ministarstva unutrašnjih poslova - u Glavnoj direkciji za privatno obezbeđenje. Kao poslanik Dume, još uvek ste nemoćni da zaustavite uspon ove ličnosti na vlast."

Zar se ne osjećate kao da se naginjete prema vjetrenjačama?

Vi odobravate sistem i mislite da ako dobri ljudi podržavajte one koji spavaju u svojim kancelarijama samo u kaputu i bore se protiv pravih kriminalaca, onda će se sistem poboljšati. Da li razumiješ? Vi ste idealista.

Da, ja sam idealista. Je li ovo loše?

Mihail Sokolov: Verovatno loše. Bolje je promijeniti sistem.

Ali čini mi se da je obrnuto.

Ali čini mi se da sve što se dešava u životu, sve promene, sve promene, sve to rade idealisti.

Mihail Sokolov: Imamo poziv iz Sankt Peterburga. Malkhaz Grigorievich, molim. Zdravo.

Slušalac: Želeo bih da kontaktiram Tarasova. Artem, hoću da se vratim... ti stalno govoriš: hajde da se vratimo na nešto drugo. Radi se o takozvanom incidentu u vašoj knjizi. Ima stranica tvog života, i ljudi koje su, kako si rekao, nasledili... I ja, i mnogi moji poznanici, sećamo te se iz mladosti i bili smo veoma dobri prijatelji sa tvojim ocem.

Artem Tarasov: Da?

Slušalac: I siguran sam da mnogima od njih ne bi smetalo da se sretnu i osjete nostalgiju.

Imam pitanje. Da li je ovaj period za vas prekretnica?

Artem Tarasov: Znaš, Malkhaz, ja namjerno nisam ubacio poglavlje o svom životu tamo. Ipak, ova knjiga nije biografija. Pisao sam o svojoj baki, koja je živela pod carskim režimom, a uopšte nisam pisao o svojim roditeljima, o Gruziji, o Suhumiju. Veoma bolna tema za mene je Abhazija. Nisam pokušavao da napišem autobiografiju. Zato se ne sećam ovog perioda. Iako je za mene to veoma bolno. Jednom sam ovde nastupao, znate, snimili su me na televiziji Suhumi. I okrenuo sam se Abhazima, Gruzijcima i Rusima, i rekao: „Vratite mi moju mladost i detinjstvo - to ne pripada vama, ni Abhazi, ni Gruzijci, ni Rusi. Ovo je moja mladost. - grad Suhumi u onom obliku u kome sam tamo ziveo kao mlad.Zato se nisam dotakao ove teme.Ali dobro je sto se secate.Ne znam gde ste nabavili knjigu u St. Petersburgu, izgleda da još nije tamo.

Slušalac: Ali nisam shvatio. Vodio sam se onim što ste rekli na početku programa.

Sa moje leve strane leži Koržakov, a sa moje desne strane stoji Berezovski, radnica, a ja sam u sredini

Artem Tarasov: Još nema knjige. Ali prodaje se u Moskvi. Upravo sam ušao u prodavnicu... vrlo dobre komšije: Koržakov je sa moje leve strane, a Berezovski je sa moje desne strane, porođaj, a ja sam u sredini.

Mihail Sokolov: Sva tri toma?

Artem Tarasov: Berezovski?

Mihail Sokolov: Objavljena su tri toma Berezovskog.

Artem Tarasov: Mislim da tri toma, da. Svi stoje, ali Koržakov nešto leži. Tako sam ja između njih.

Mihail Sokolov: Ali Khinshtein, izgleda, još nije u prodaji.

Rasprodato.

Artem Tarasov: Već rasprodano.

Mihail Sokolov: Sledeći tom spremati se.

Artem Tarasov: Dakle, nema biografije, nema mog djetinjstva, mojih roditelja - nisam se dotakao tog perioda. Knjiga se ni ne završava sa Putinovim periodom, ne zato što nemam šta da napišem, već zato što moj novi povratak u domovinu nije ostavio dovoljno utisaka i tragova. Ovo je sljedeći rad.

Mihail Sokolov: Dotaknuo bih se još jedne teme, prilično interesantne. Artem u svojoj knjizi nije pisao o zanimljivom, po mom mišljenju, periodu kada se kandidovao za guvernera. Bilo je to u Sankt Peterburgu iu Krasnojarsku.

Artem Tarasov: Takođe je napisano čitavo poglavlje, Mihail, nazvano „Kampanja za guvernera“, vrlo skromno.

Mihail Sokolov: Gdje je glava?

Artem Tarasov: I shvatio sam da ova stvar nije završena. Ovo je drugi period, druga zemlja, ovo je Putinova zemlja, ali ja i dalje pišem o zemlji Jeljcina i periodu pre Jeljcina. Ovo nova zemlja, koji ti treba... Mikhail, otvorio sam novi zakon. Znate, kada čovjek posti pet dana, koliko mu je potrebno da se oporavi od gladi? Tačno pet dana. Ako gladujete deset dana, deset dana ćete sjediti na vodi. Toliko si bio odsutan iz Rusije, toliko godina moraš da se vratiš. Bio sam odsutan pet godina, vratio sam se 2002. godine, tu sam dvije godine, imam još tri. 2007. ćemo pričati o Rusiji...

Borisa Jeljcina i velikih preduzetnika, koje su ponekad nazivali „sedam bankara“. Kremlj, 1998

Mihail Sokolov: Mogu li se kandidirati za sljedećeg guvernera? Samo ako će se ovo desiti. Inače, hteo sam da vas pitam, kao učesnika u celoj ovoj stvari. Šta mislite o najnovijim idejama, da se guverneri ne biraju, već postavljaju, i da se eliminišu jednomandatni zamjenici, poput Aleksandra Khinštajna? Možda će biti imenovani i zamjenici?

Artem Tarasov: U stvarnosti, naravno, izbori su pristrasni. Sada su me ljudi vukli, ljudi su me čak i nagovarali, neke od mojih prijatelja, da se kandidujem za funkciju u Brjansku. Izbori će se ipak održati u decembru.

Mihail Sokolov: Da, tamo je guverner Lodkin, takav "crveni", mnogo toga upropastio.

Artem Tarasov: Tamo smo poslali auto kojim sam ja trebao voziti. Zaustavljena je na granici Brjanske oblasti, a pronađeni su i mitraljeski patroni. Ali ispostavilo se da se ja nisam vozio u ovom autu. Samo sam htio otići i provjeriti. Ovako počinje Lodkinova kampanja. Nisam tamo išao jer nisam imao dovoljno novca, a lokalne, eto, današnje vlasti me ne bi odobrile. Nisam dio nijednog kruga.

Šta ja mislim o Putinovim idejama o imenovanju guvernera, baš o ovim alternativama. Zapravo, ja nisam neka vrsta revolucionara i ne vičem da je to neka vrsta narušavanja demokratije. Kako se danas odvijaju izbori, Mihaile, bilo bi bolje da su ih već postavili.

Mihail Sokolov: Nemoj mi reći.

Artem Tarasov: Štaviše, ne moram da vam kažem, vi pokrećete takve programe. Zato me brine nešto drugo. Jednom smo razgovarali o tome kakve bi posljedice ovaj sistem imao na rusku ekonomiju. Možda je Putin odabrao kinesku opciju, pa će postavljenim guvernerima postaviti zadatak da svakog dana uvode 10, 100 malih preduzeća, otvaraju ih i prijavljuju...

Mihail Sokolov: A za to je potrebno imenovati Kineze za guvernere, a takođe i pucati na korumpirane zvaničnike.

Artem Tarasov: Za što? Ali nisam otvorio, izvinite, otpustili su me s posla. U Engleskoj se svakog dana otvara 2 hiljade malih i srednjih preduzeća. U Rusiji, po mom mišljenju, ima ih negde oko 100-150 širom Rusije.

Mihail Sokolov: I vjerovatno se zatvara isto toliko puta.

Artem Tarasov: U Engleskoj? Da. Pa, dobro. Ali ovdje, ako ga otvorite, ne možete ga zatvoriti bez mita. Potrebno je napraviti proviziju, likvidaciju - puno novca.

Mihail Sokolov: Pustimo i Aleksandra da govori o ovoj temi. Štaviše, mislim... Prošlog ponedjeljka je zakazao konferenciju za novinare o ovom pitanju, još uvijek, po mom mišljenju, ne znajući da će se predsjednik izjasniti u prilog svim tim idejama, a ipak nije odbio ovaj događaj. Čak je bilo i zanimljivo. kao kurac" Ujedinjena Rusija“, inače. Išao sam protiv partijske linije.

Ne samo da nisam odbio, nego sam iznio stav koji sam imao i prije govora predsjednika.

Pa što se tiče otkazivanja gubernatorskih izbora. Nemam jednoznačan stav prema ovome, jer... evo slažem se sa Artemom Mihajlovičem, kako se danas održavaju izbori, bilo bi bolje da ih uopšte nema.

Mihail Sokolov: Ali to zavisi od ljudi. Na nekim mjestima to ide ovako, a na nekima ovako.

Nažalost nema.

Mihail Sokolov: I ne biraju svuda ljude koji im se dopadaju.

Artem Tarasov: Samo jedan primjer...

Mihail Sokolov: Pa, znate, priča sa guvernerom Evdokimovim na Altaju je prilično smiješna. Da? Ali koga je Kremlj ciljao? Surikov, čovjek koji je, generalno, godinama vodio region, i to bez velikog uspjeha.

Ne znam da li će glumac biti uspešan, ali možda je i takva zamena bolja.

Artem Tarasov: Nisam siguran da nije našao sredstva. Kakvu vrstu finansiranja je Evdokimov mogao pronaći? Pa pitajte ga ko mu je dao novac i u kom iznosu.

Mihail Sokolov: A to se vidi već iz sastava njegove vlade...

Artem Tarasov: Vidiš.

Mihail Sokolov: Pa, šta da radimo? Bez novca se ništa ne dešava.

Artem Tarasov: Dakle, ovo nisu izbori, opet, apsolutno nisu izbori. Ovo nije volja naroda. To je ili novac ili moć.

Mihail Sokolov: Pustimo Aleksandra da završi.

Dakle, ovako kako se danas biraju, ponavljam, bilo bi bolje da nema izbora.

I, na našu duboku žalost, izborni sistem je, uglavnom, naravno konvencija, to je, naravno, paravan, jer glavnu odluku ipak donosi federalni centar. A administrativni resurs je oružje protiv kojeg je, nažalost, danas narod nemoćan.

Primjer sa Evdokimovim, to samo potvrđuje opšte pravilo, jer, eto, takve primjere vjerovatno više nećemo navoditi - jedan, dva, tri.

Što se tiče izbora jednomandatnih poslanika, ja mislim da je to greška. Kažem ovo, budući da sam i sam jednomandatni kandidat. Jer ja odlično razumem da je, prvo, poslanik liste poslanik cele Rusije, on se bira iz zemlje i on nema ličnu odgovornost za ono što se dešava. Ovdje imam izbornu jedinicu u kojoj živi pola miliona birača, znam njihove probleme danas, znam kakve poteškoće imam u svojim okruzima.

Upravo sam došao na vaš program, ali sam neposredno pre toga bio u Ministarstvu unutrašnjih poslova, otišao kod zamenika ministra za logistiku, otvorio nove zgrade da ubrzam izgradnju policijskih objekata u okrugu i pomoć u vozilima.

Moram ovo da uradim jer postoji obrnuti mehanizam. Ovo je drugi razlog zašto sam protiv toga.

Obrnuti mehanizam, jedini kontrolni mehanizam koji je čovječanstvo uspjelo smisliti, jesu ponovni izbori. Ako budem loše radio kao poslanik, neću biti izabran.

Guverner radi loše - nije izabran. Predsjednik ne radi dobro, pa nije izabran, Bože oprosti, molim vas...

Mihail Sokolov: "Demokratija je užasna stvar, ali ništa bolje nisu smislili." Slažem se.

Da, Churchill je bio potpuno u pravu. Ovo je drugi. Zamjenik na listi ne odgovara ni za šta. Pa, dodijelili su vam ga, rekli su: na primjer, bit ćete navedeni da pripadate Republici Kareliji, ili Sahi (Jakutiji). Pa, idete tamo jednom svakih šest mjeseci u Sakhu (Jakutiju), vjerojatno jedete stroganinu, pijete ledenu votku - to je gotovo.

Jedini kontrolni mehanizam koji je čovječanstvo uspjelo smisliti su ponovni izbori

U regiji Nižnji Novgorod, iz koje sam ja izabran, vjerovatno imamo najmanje 12 ljudi na listi iz svih frakcija koje su tamo raspoređene. Nisam vidio nikoga tamo, u svom kraju, ni jednom. I vjerovatno ga neću vidjeti u preostale tri godine.

Treće. Vidi šta možemo da uradimo. Ispada da sve u državi kontroliše jedan centar i jedan jedina osoba. Sve niti moći, sve niti kontrole skupljene su u jednom uredu. Jer predsjednik imenuje guvernere - jednom. Guverner zauzvrat šalje svog predstavnika u Vijeće Federacije - dva. Poslanici se biraju sa lista. Kako se formiraju ove liste? Da li se formiraju bez učešća administracije? Veoma sumnjam. Tri. Sljedeći korak koji će vlasti preduzeti, u to sam potpuno siguran, biće ukidanje izbora u opštinama.

Mihail Sokolov: Jer guvernerima je potrebna kompenzacija.

Bez sumnje. Dobro rečeno. Ali ne samo to. Zato što je imenovanom guverneru mnogo teže voditi ljude nego izabranom guverneru. Jer iza izabranog guvernera stoji ljudski resurs, a iza imenovanog guvernera ništa osim virtuelne podrške. Tako sabijamo obruč odlučivanja od odgovornosti u vrlo tanak, tanak, da tako kažem...

I poslednji argument je veoma važan. Činjenica je da na ovaj način suštinski izbacujemo regionalnu elitu, ljude koji su aktivni u regionima, izbacujemo ih u more. Jer odluke će se donositi u Moskvi, a imenovanja će dolaziti iz Moskve.

Artem Tarasov: Čini mi se... Sad ću reći jednu rečenicu i mislim da će me podržati ljudi koji nas slušaju. Da, zapravo, cijeloj populaciji nije važno kako su strukturirane sve ove vertikale i horizontale moći. Hoće li ovaj moći nova struktura, bilo koje, i dalje dovode do ekonomskih reformi u društvu, da ljudima bude bolji život, da ljudi više zarađuju - eto čemu ovo vodi. Ako se, opet kažem, koristi ovaj alat, centralizacija, da bi se nekako... Uostalom, vidite, niko ne dovodi u pitanje slobodnu tržišnu ekonomiju. Nijedna razvijena zemlja ne može postojati bez ovog oblika ekonomije. Da?

Uopšte me ne zanima da li je to islamska republika ili kineska verzija, kao osobu. Ako mi je život bolji iz dana u dan, iz godine u godinu, ako mi je lakše i ako me puste da radim, ne zanima me kakva je to moć. Iskreno ti kažem. Uopšte nije bitno ko o čemu raspravlja, koje vertikale. Ako Putin izabere takvu koncentraciju moći da bi, negdje silom, negdje komandnim metodama, uveo visoko razvijenu ekonomiju koja će dati rezultate, a zemlja će početi da ide ne putem sirovinskog privjeska svjetskih zemalja , ali zaista proizvodi sa intenzivnim znanjem, inovacije i tako dalje, pa, Bog ga blagoslovio. Zatim će narediti svima, uključujući i opštine, da implementiraju i stvore uslove za poslovanje.

Mihail Sokolov: Imamo poziv iz Tomska. Anna, molim te. Zdravo.

Slušalac: Imam pitanje uglavnom za Artema Mihajloviča. Pitanje je kako se on odnosi prema pitanju društvene odgovornosti poslovanja.

Mihail Sokolov: Da li da podelim?

Artem Tarasov: Vidite, činjenica je da mi nemamo posao kao takav. Imamo preživjela mala preduzeća koja nekim čudom opstaju, a imamo i oligarhijske strukture koje žive jako dobro.

Mihail Sokolov: I povezan sa državom.

Artem Tarasov: I povezan sa državom. Činjenica je da siromašan ne može biti filantrop. Razmišlja o tome kako da prehrani svoju porodicu. Pa rijetki su, potpuno herojski ljudi koji mogu sve žrtvovati zarad tuđe nesreće. Ali bogata osoba ili osoba koja je jednostavno snabdjevena svime potrebnim bavi se dobrotvornim radom i društvenim problemima. Ovo je ogroman broj, ovo je armija fondacija na Zapadu, sve su to žene srednjih pa i malih, i velikih, naravno, preduzetnika na Zapadu, sve članice fondacija. A ovo je ogroman pokret. I evo ga... Pokušao sam, doneo sam krunu, nisam skupio novac, otišao je u Rigu, banka je kupila za oligarha - i to je sve.

Mi nemamo posao kao takav. Imamo preživjela mala preduzeća i postoje oligarhijske strukture

Mihail Sokolov: Pa, hvala Bogu. Imamo Faberge jaja...

Artem Tarasov: Izvinite, pa, Fabergeova jaja su jaja, a ova kruna je pripadala Puškinu, data je Romanovima - to su još uvek velike porodice, a ova kruna ima ogromnu istorijsku vrednost za državu.

Mihail Sokolov: Bolje je pomoći djeci s invaliditetom.

Artem Tarasov: Pa možda. Ali nije išlo ni na jedan način.

Mihail Sokolov: Vladimir iz Moskve. Zdravo.

Slušalac: Prigovor Artemu Tarasovu. Naveli ste primjer Čehoslovačke za privatizaciju u Rusiji. Dakle, bilo je obrnuto. Postojale su personalizovane provjere privatizacije koje su osigurale glatku tranziciju, ne grabežljivu, ne pljačkašku, ne idiotsku, poput privatizacije u Rusiji, već glatku tranziciju sa socijalističke na kapitalističku svojinu. Ovo je prvi.

Mihail Sokolov: I tamo su se pojavili sopstveni oligarsi.

Slušalac: Sada drugi, u vezi sa privatizacijom. Širom sveta prvo se privatizuju nerentabilna preduzeća, niskoprofitna...

Artem Tarasov: Upravu si.

Slušalac: ... ali profitna preduzeća ostaju, a država se finansira iz njihove dobiti. Počeli smo sve obrnuto. I Chubais je direktno rekao: cilj nije bio optimalno rješavanje problema ove tranzicije, već stvaranje klase velikih kapitalista.

Artem Tarasov: Znaš, slazem se sa tobom. To je period koji sam naveo, tada se razgovaralo o opciji Čehoslovačke, ali to je bila 1990. godina. Otišao sam 1991. godine, a privatizacija je počela 1992. godine. Nisam učestvovao. Uveli su nepersonalizovane provjere, što bi moglo biti i gore.

Mihail Sokolov: Postavimo još jedno pitanje sa pejdžera. „Da li je slučaj „vukodlaka u uniformi“ zataškan?“

Ne, ova stvar nije zataškana. Sada se svi optuženi, a da vas podsetim, radi o šestorici službenika moskovskog kriminalističkog odeljenja i bivšem načelniku Uprave bezbednosti Ministarstva za vanredne situacije, general-majoru Ganejevu, upoznaju sa materijalom optužnice. Očekuje se da će materijali na sud stići negde u decembru-januaru. Istragom je utvrđeno 11 kriminalnih epizoda. Tu se priča ne završava, jer mnoga pisma i apeli žrtava ovih ljudi stižu i meni, i Ministarstvu unutrašnjih poslova, i direktno meni. Nažalost, mnogi od onih koji su im stali na put već danas izdržavaju kaznu. Bio sam u nekoliko kolonija. Naravno, to su vrlo teške ljudske priče, kada su ljudi, zapravo, bez razloga ispali žrtve provokacija. A danas je jedna osoba, sada detaljno proučavam njegov slučaj, osuđena na 24 godine.

Mihail Sokolov: Pa, rehabilitovaće se, možda?

Danas već imamo odluke dva suda kojima su izbrisane kaznene evidencije žrtava “vukodlaka” i taj posao se mora nastaviti.

Mihail Sokolov: Ovdje pišu: “Ljudima koji su strijeljani bez krivice nije lakše jer je dželat spavao u svojoj kancelariji samo u svom šinjelu.” Da li razumiješ? Oni se svađaju sa tobom.

Dobro je što se svađaju. Bilo bi gore da bi, umjesto da se svađaju, danas i pucali.

Mihail Sokolov: Uzgred, još jedno pitanje za vas: "Ko ima koristi od provokacije Budanovljevog pomilovanja?"

Ne mislim da je ovo provokacija. Koliko sam ja shvatio, zaista postoji činjenica da je pokušaj pomilovanja Budanova zapravo učinjen...

Artem Tarasov: Hoće li biti pomilovan?

Mislim da nije, jer je skandal otišao predaleko. A u koloniji nije proveo ni polovinu svog mandata. Ovdje takozvani princip uvjetnog otpusta - uvjetno prijevremeno otpuštanje, ne funkcionira. Osoba mora odslužiti polovinu svoje kazne.

Mihail Sokolov: Ali gospodin Šamanov jednostavno žuri, jer su mu izbori na pomolu i treba da pomogne svom kolegi...

Inače, primjer Šamanova je jedan od onih primjera koji nas, generalno, tjera da se složimo sa stavom predsjednika da guvernere ne treba birati od strane naroda, već da ih postavlja predsjednik. Zato što imamo ljude poput Šamana.

Mihail Sokolov: Aleksandre, znate, reći ću vam da je Šamanov, inače, izabran uz veliku podršku savezne vlade i Moskve. To jest, on je zapravo gurnut tamo. Pa šta je to...

I da nije bilo podrške federalnog centra i Moskve, heroj Šamanov, zgodan, pun ordena, ipak bi tamo bio izabran.

Mihail Sokolov: Bog zna. On je vojnik. Da su mu rekli da ne treba da ide tamo, verovatno ne bi išao tamo.

Artem Tarasov: Recimo nešto dobro u zaključku.

Mihail Sokolov: Reci mi, Artem. “Možete li odgovoriti i zašto svi oligarsi idu u London”, pitaju.

Artem Tarasov: Pa, opet dobro... Jer London nikoga ne daje. Ako ne izruči Zakajeva, onda, naravno, neće izručiti nijednog oligarha. Da li razumiješ? Zato je London takvo mesto... Tamo ne postoje samo oligarsi, mnogo ljudi tamo ide. Odatle sam došao. Možda će me pratiti, voleo bih.

Rado ćemo ih dočekati ovdje i smjestiti u udobne ćelije.

Mihail Sokolov: Ne svi, ne svi. nema potrebe...

Jedan od prvih kooperanata tokom perestrojke u SSSR-u bio je biznismen Artem Tarasov.
Tarasov se smatra prvim Sovjetom legalni milioner: Upravo je on službeno primio platu od 3 miliona rubalja 1989. godine, što je tada izazvalo pravu senzaciju. Kasnije, Tarasov nikada nije postao oligarh - iako je mogao, nije "sjeo" - iako je sve išlo ka tome, preživio je emigraciju i propast, pokušao se vratiti u politiku i umro sam od upale pluća u 67. godini .


Artem Tarasov je rođen u Moskvi 4. jula 1950. godine u porodici fotoreportera Mihaila Artemoviča Tarasova i doktora bioloških nauka Ljudmile Viktorovne Aleksejeve. Sa očinske strane, A.M. Tarasov potiče iz jermenske trgovačke porodice Tarasovih.
Nakon škole, Tarasov je diplomirao na Moskovskom rudarskom institutu (1972) i stekao zvanje kandidata tehničkih nauka (1982). Šezdesetih godina prošlog veka učestvovao je u timu KVN Rudarskog instituta.


Tarasov je stekao slavu kao prvi legalni sovjetski milioner kasnih 80-ih. Tada je u zemlji vladala pustoš, a u prodavnicama je vladala akutna nestašica. Ljudi su se mučili da pređu od plate do plate sa prosečnom platom od 130 rubalja. A 1989. godine Artem Tarasov je u programu „Vzgljad” rekao da su on i njegov zamenik dobili po 3 miliona rubalja plate za januar. Samo porez na bezdjetnost od ovog iznosa iznosio je 180 hiljada rubalja, a poslanik, koji je bio član CPSU, dao je 90 hiljada u vidu partijskih priloga.


To je bilo samo dvije godine nakon registracije zadruge Tehnika, čiji je Tarasov bio direktor. Zadruga se bavila popravkom stranih kućanskih aparata. Nakon nekog vremena, zaposleni u Glavnom računarskom centru Ruske akademije nauka počeli su da prenose prava na svoje softverske proizvode na zadrugu Tehnika i preko nje ih prodavali ograncima Državnog komiteta za kompjuterske nauke. Prihod za prvi mjesec rada, prema sjećanju Tarasova, iznosio je oko milion rubalja.


Ovako su izgledali proizvodi zadruge kasnih 80-ih. Tada je, prema rečima Tarasova, preduzeće bilo uključeno u 27 oblasti delatnosti: građevinarstvo, obuka, inovacije, trgovina i tako dalje. Od januara 1989. godine, Tehnika je na svom računu imala 79 miliona rubalja, što je 100 miliona dolara u dolarskoj protivvrednosti.
Legendarni nastup milionera Tarasova u programu "Vzglyad" izazvao je šok u sovjetskom društvu i izuzetan odjek u cijeloj zemlji. Počeo je čitav niz inspekcija Tarasovljeve zadruge, koje su pokušali podvesti pod člankom "Krađa u posebno velikim razmjerima" (u SSSR-u je to bilo kažnjivo pogubljenjem). Nakon 9 mjeseci inspekcija, preduzeće je zatvoreno i svi računi su blokirani. Iako slučaj nikada nije došao do suda, jer inspektori nisu utvrdili nikakvo krivično djelo.


Tarasova su nazivali Gorbačovljevim neprijateljem. Prvi i poslednji predsednik SSSR-a oštro je govorio posle tog emitovanja programa „Vzglâd”: „Naša zemlja je bogata talentovanim ljudima. Jedan od njih je jeftino kupovao kompjutere i prodavao ih za velike pare! To se ne može dogoditi u SSSR-u.” Tarasov ga je iritirao i uznemiravao svojim oštrim izjavama, pogotovo što je kasnije postao narodni poslanik i dobio imunitet.
Međutim, nakon što je biznismen u februaru 1991. proširio informaciju da se Gorbačov sprema prebaciti Kurilska ostrva Japanu za 200 milijardi dolara, njegov sukob sa vlastima primorao ga je da napusti SSSR i ode u London: Tarasov je verovao da mu je imigracija u martu 1991. spasila život, jer je, kako je verovao, Ministarstvo unutrašnjih poslova već naručilo njegovog ubicu za 12 hiljada rubalja.

Tarasov se vratio u Moskvu 1993. godine, kada je direktno iz Londona učestvovao na izborima za Državnu dumu Ruske Federacije i pobijedio u Centralnom okrugu Moskve, postavši poslanik. Godine 1996. Tarasov se čak kandidovao za učešće na ruskim predsjedničkim izborima, ali ga Centralna izborna komisija nije registrovala.

Tarasov se kasnije prisećao: „Kada sam došao u Rusiju nakon emigracije, video sam drugu zemlju. Bandit. Gdje su moji prijatelji ubijeni. To su političari, novinari i biznismeni. Imao sam nostalgičan slom. I nakon dvije godine kao zamjenik, napustio sam ovu strašnu zemlju natrag u Englesku. Shvatio sam: tu nema šta da se uhvati.”
Krajem 1996. ponovo odlazi u London i tamo živi do 2003. godine. Tamo je izgubio svoje milione, uplevši se u prevaru izvesnog Libanca po imenu Abdel Nassif, a zatim je potrošio mnogo novca na parnica s njim.


Tarasov se trajno vratio u Rusiju 2003. godine. Dva puta učestvovao na izborima za guvernera Sankt Peterburga (2000) i guvernera Krasnojarsk Territory(2002), ali nije bio uspješan.
Tarasov je imao plan da prevaziđe korupciju u Rusiji. Između ostalog, predložio je ukidanje poreza.


Poslednjih godina Tarasov je vodio pomalo povučen život. Pre samo par godina pokušao sam da se vratim u javni život kroz politička vrata. Iz stranke Yabloko okušao se na izborima za Državnu dumu. Kako je sam Tarasov priznao u jednom od svojih intervjua, živio je skromno u malom stanu na Arbatu, kako kažu, "od plate", a dobro mu je došao i novac ušteđen u američkom penzionom fondu tokom godina nekadašnjeg luksuza.


Kuća u kojoj je Artem Tarasov umro krajem jula 2017.


Posljednjih godina biznismen je živio sam u stanu i samo jednom sedmično mu je dolazila domaćica. Tijelo milionera otkrio je njegov prijatelj u subotu, 22. jula uveče, kada mu je donio lijek.
Inače, milioner nije volio ići ljekarima jer nije vjerovao medicini. Svima je govorio da poznaje svoje tijelo bolje od ljekara. Stoga je sam postavljao svoje dijagnoze i tražio lijekove za uzimanje na internetu. Istražitelji Istražnog odbora naložili su istragu, ali prema prvim zaključcima ljekara smrt nije bila krivične prirode.

mob_info